Perjanjian baru 1
Alkitab: Firman yang Diilhamkan Allah
Orang Kristian melihat Alkitab berbeza dari buku-buku lain (termasuk buku-buku agama). Alkitab
merupakan Firman Allah yang tertulis. Sumbernya ialah Allah Sendiri. Allah Roh Kudus mengilhami
Kitab-kitab Suci. Istilah yang digunakan di dalam 2 Timotius 3:16 ialah Dzdiilhami oleh Allah.dz Allah
Pengenalan
Pengenalan 1
Dzmenghembuskandz firman-Nya kepada manusia yang dipilih-Nya sebagai alat-Nya sehingga mereka
diilhami untuk menulis apa yang telah diberi kepada mereka.
Kitab-kitab Suci tidak ditulis secara mekanikal ataupun ditentukan oleh arahan. Allah tidak akan
sewenang-wenangnya mengambil alih fikiran dan tangan seorang pengarang untuk menulis. Ia
juga bukan coretan seorang juru tulis yang mana pengarangnya sekadar menyalin apa yang
dikatakan oleh Allah. Sebaliknya, pengarang menulis dengan penuh hemat tetapi Tuhan telah
menyediakan mereka dengan latar belakang, kebudayaan, pendidikan dan pengalaman supaya
mereka boleh memilih dan menulis perkataan yang betul. Pengarang mungkin tidak menyedari
bahawa tulisan mereka akan menjadi sebahagian daripada Kitab Suci. Akan tetapi mereka tahu
bahawa apa yang mereka katakan berasal daripada Allah. Oleh itu, hasil tulisan mereka adalah
benar dan tepat.
Bagaimana Alkitab Disatukan
Perjanjian Lama mengandungi 39 kitab (atau buku), dan Perjanjian Baru mempunyai 27. Alkitab
bukannya satu buku. Tetapi ia adalah satu perpustakaan yang mengandungi 66 buku yang
berbeza, semuanya dalam satu jilid!
Sebelum Anda Bermula
Bagi orang Kristian, perkara yang menakjubkan adalah bahawa Alkitab bukan sahaja menceritakan
kepada pembaca tetapi juga mengundang mereka untuk menjadi sebahagian daripadanya.
Halaman berikut dalam buku ini memberikan ringkasan setiap kitab dalam Alkitab. Tujuan kami
adalah untuk memperkenalkan pengajaran utama dan penerapan praktikal Alkitab dengan cara
yang mudah dibaca dan diakses.
Setiap garis besar mempunyai ciri-ciri berikut:
• Latar belakang yang memberi gambaran keseluruhan, ringkasan dan konteks kitab
• Garis besar mengenai struktur kitab
• Tema utama yang menunjukkan beberapa penekanan penting dalam kitab tersebut
• Kaitannya untuk hari ini: menunjukkan bagaimana mesej-mesej dalam kitab dapat diaplikasi-
kan dalam kehidupan kita sendiri.
Mata Wang dan Timbangan
Mata Wang dan Timbangan 5
Mata wang dan timbangan dalam Kitab Ibrani
Gera (1/20 syekel)
0.57 g
10 gera = 1 beka
Beka
5.7 g
2 beka = 1 syekel
Pim
7.8 g
1 pim = 2/3 syekel
Syekel (syiling)
11.4 g
50 syekel = 1 mina
Mina
570 g
60 mina = 1 talenta
Talenta
34.2 kg
Syekel
(timbangan)
Darik
(Persia, emas)
8.4 g
Ezra 8:27
Mata wang dan timbangan dalam Kitab Yunani Kristian
Lepton (Yahudi,
tembaga atau gangsa)
1/2 kuadrans
Lukas 21:2
Kuadrans (Roma,
tembaga atau gangsa)
2 lepton
Matius 5:26
Upah 1 hari
(12 jam)
Upah 3 hari
Upah 2 hari
Upah 4 hari
Asarion (Roma dan daerah
Roma, tembaga atau gangsa)
4 kuadrans
Matius 10:29
Denari (Roma, perak)
64 kuadrans
3.85 g
= Upah 1 Hari (12 jam)
Matius 20:10
Drakma (Yunani, perak)
3.4 g
= Upah 1 Hari (12 jam)
Lukas 15:8
Didrakma (Yunani, perak)
2 drakma
6.8 g
= Upah 2 Hari
Matius 17:24
Tetradrakma (Yunani, perak;
juga dipanggil stater perak)
4 drakma
13.6 g
= Upah 4 Hari
Matius 17:27
Paun (Roma)
327 g
Dz1 paun minyak wangidz
Yohanes 12:3
Talenta (= 60 mina)
20.4 kg
= kira-kira upah 20 tahun
Matius 18:24; Wahyu 16:21
Mina (= 100 drakma)
340 g
= kira-kira upah 100 hari
Lukas 19:13
Sukatan dan Ukuran
Sukatan Cecair Sukatan Bahan Kering
Kor (10 bath/60 hin)
220 L
Homer (1 kor/10 efa)
220 L
Bath (6 hin)
22 L
Hin (12 log)
3.67 L
Log (1/12 hin)
0.31 L
Efa (3 seah/
10 omer)
22 L
Seah (3 1/2 omer)
7.33 L
Omer (1 4/5 kab)
2.2 L
Kab
1.22 L
Kuart
1.08 L
6
Ukuran Jarak
Fatom (Depa)
1.8 m
Hasta yang panjang
(7 tapak tangan)
51.8 cm
Hasta (2 jengkal /
6 tapak tangan)
44.5 cm
Hasta yang pendek
38 cm
1 stadium Roma
1/8 batu Roma
= 185 m
H
a
st
a
Lebar jari
(1/4 tapak tangan)
1.85 cm
Tapak tangan
(4 lebar jari)
7.4 cm
Jengkal
(3 tapak tangan)
22.2 cm
Kayu pengukur panjang
(6 hasta yang panjang)
3.11 m
Kayu pengukur
(6 hasta)
2.67 m
Sukatan dan Ukuran 7
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru
G ereja orang Kristian bermula di Palestina dengan orang Yahudi sebagai jemaat pertamanya. Oleh itu, pengetahuan tentang agama Yahudi sangat penting untuk lebih memahami latar belakang
agama dalam Perjanjian Baru.
I. Kitab Suci dan Tradisi
A. Perjanjian Lama
Orang Yahudi menyebut Kitab Suci mereka sebagai Tanakh, iaitu akronim (perkataan yang
berasal dari gabungan huruf awal beberapa perkataan) kepada tiga perkataan: Torah (Hukum),
Neviim (Nabi-nabi) dan Ketuvim (Tulisan-tulisan). Ia merupakan tiga bahagian Perjanjian Lama
yang digunakan pada zaman Yesus. Kitab-kitab yang digunakan adalah sama dengan Parjanjian
Lama Alkitab orang Kristian tetapi disusun secara berbeza.
Bahagian pertama dan yang paling tua ialah Taurat atau Hukum. Ia mengandungi lima buku awal
dalam Alkitab (yang juga dipanggil Pentateuch) dan merupakan catatan tentang arahan dan
perintah yang diberikan oleh TUHAN Allah kepada Israel untuk mengajar mereka cara hidup
dalam komuniti umat Allah. Bahagian ini menjadi sumber utama kepercayaan dan adat orang
Yahudi.
Bahagian yang kedua ialah Neviim atau Nabi-nabi. Mereka dibahagikan kepada nabi yang terawal
dan nabi yang kemudian. Nabi-nabi awal termasuk Yosua, Hakim-Hakim, Samuel dan Raja-Raja. Ia
menjadi garis panduan sejarah dari permulaan penempatan di Kanaan sehingga ke pembuangan.
Nabi-nabi yang kemudian termasuklah Yesaya, Yeremia, Yehezkiel dan dua belas buku kecil dari
Hosea sehingga Maleakhi. Mereka meringkaskan ajaran dari semua nabi-nabi mereka kecuali
buku Daniel yang dimasukkan ke dalam Tulisan-tulisan.
Bahagian yang ketiga ialah Ketuvim atau Tulisan-tulisan. Bahagian ini mengandungi karya-karya
hikmat dan berbentuk puitis seperti Mazmur, Amsal, Ayub, Pengkhutbah, Kidung Agung dan
Ratapan. Kebanyakan buku-buku ini ditulis selepas nabi-nabi tersebut. Mereka juga memasukkan
buku-buku seperti Rut, Ezra, Nehemiah, Ester, Daniel dan Tawarikh (buku terakhir dalam Tanakh).
Taurat dan Nabi-nabi selalu dibaca di hadapan orang ramai sewaktu kebaktian pada zaman Yesus.
Tulisan-tulisan tidak diguna dengan kerap walaupun ia adalah sebahagian daripada Kitab Suci.
B. Tradisi Pemimpin Agama
Dari Hukum Bertulis kepada Hukum Lisan
Walaupun Hukum Taurat menjadi sumber kepercayaan dan amalan orang Yahudi, masih terdapat
beberapa perkara yang harus dijelaskan. Contohnya, Taurat memerintahkan untuk bersuka ria
semasa perayaan Pondok Daun dengan daun palma, willow, buah dan dahan berdaun. Orang
Yahudi akan mempersoalkan apa jenis buah dan dahan berdaun yang dimaksudkan dan
bagaimana mereka harus bersuka ria dengannya.
Untuk menjawab persoalan yang timbul, satu badan penjelasan dan tradisi lisan yang berkaitan
dengan Hukum telah dihimpunkan. Tidak lama selepas itu, Hukum Lisan ini menjadi sesuatu yang
harus dipatuhi melebihi Hukum Bertulis. Ketika sejarah orang Israel berjalan, Hukum Lisan juga
bertambah, seiring dengan sejarah bangsa tersebut. Lelaki-lelaki yang mempunyai daya ingatan
kuat mengabdikan diri untuk mempelajari, menghafal dan mengajar Hukum itu.
Tradisi Lisan yang sangat banyak ini akhirnya ditulis dan disiapkan pada 200 M dan ia dikenali
8
sebagai Mishnah. Mishnah menerangkan perkara-perkara yang selalunya timbul dalam buku
Imamat, seperti persembahan korban, hukum tentang makanan, upacara penyucian, zina dan
sebagainya. Ia menerangkan tradisi para pemimpin agama dan bagaimana hal agama ditangani.
Ia menunjukkan dan menjelaskan banyak konteks agama dan budaya pada zaman Yesus.
C. Harapan Mesias
Orang Yahudi menantikan Mesias yang akan datang. Ramai tokoh-tokoh yang bercirikan mesias
dalam Perjanjian Lama telah mengakar dalam kepercayaan mereka: seorang nabi yang seperti
Musa, Elia yang akan kembali; dan yang paling penting adalah Anak Daud, seorang raja dan
perwira yang hebat, di mana misinya ialah untuk membawa kemenangan, damai sejahtera dan
kemuliaan kepada Israel. Ini menyebabkan mereka menanti-nantikan mesias dalam pelbagai
bentuk: nabi besar, imam besar dan keturunan diraja. Ada yang menjangkakan itu sebagai satu
pemulihan rohani, terutamanya kemenangan ke atas Roma.
Setiap kali nama ǮMesiasǯ (Kristus dalam bahasa Yunani) disebut, harapan untuk kemerdekaan
politik tidak dapat dielakkan. Sebab itu Yesus berhati-hati apabila orang memanggil-Nya ǮKristusǯ.
Dia datang kepada sekumpulan orang yang jika tidak bersetuju dengan yang apa yang diharap-
kan, sekurang-kurangnya mereka bersama-sama dengan penuh kesungguhan Ǯmenantikan Israel
untuk diselamatkanǯ (Luk 2:25).
Tetapi tidak seorang pun yang akan menjangkakan harapan itu datang dengan salib. Tiada yang
pernah terfikir bahawa Mesias itu seorang yang ilahi dan juga manusia pada masa yang sama,
yang harus menderita sengsara, mati dan bangkit dari maut untuk menyelamatkan mereka dari
dosa. Mereka berfikir Allah akan menggunakan seorang manusia biasa untuk membebaskan
mereka dari Roma atau Allah sendiri yang akan berbuat demikian dan kemudiannya memperke-
nalkan Mesias sebagai pemerintah-Nya.
D. Nazar Orang Nazir
Nazir ialah orang Israel yang mengasingkan dirinya bagi Tuhan dan bernazar untuk menjauhkan
diri dari beberapa perkara (dari 30 hari sehinggalah sepanjang hidup) untuk tujuan beberapa
upacara yang istimewa. Seorang Nazir yang sedang bernazar tidak boleh:
1. Meminum minuman keras
2. Mencukur bulu atau rambut yang ada di badannya
3. Menyentuh atau mendekati mayat
Samson dan Samuel adalah Nazir seumur hidup yang terdapat dalam Alkitab. Tidak dapat
dipastikan sama ada Yohanes Pembaptis adalah seorang Nazir seumur hidup kerana tidak ada
rujukan tentang rambutnya.
Terdapat dua lagi contoh Nazir (dari kenyataan tentang mereka mencukur kepala di kemudian
hari) dalam Kisah Para Rasul:
1. Paulus dikatakan telah mencukur rambutnya di Kengkrea kerana telah bernazar (18:18)
2. Paulus menyertai empat orang lain di Yerusalem yang telah bernazar (21:24)
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru 9
II. Beberapa Institusi Penting Agama Yahudi
A. Bait Suci
Ada tiga Bait Suci yang pernah berdiri megah di Yerusalem. Bait Suci pertama dibina oleh
Salomo, kedua dibina oleh Zerubabel selepas pembuangan dan yang ketiga dibina oleh Herodes
Agung. Bait Suci yang ringkas yang dibina oleh orang Yahudi di bawah pimpinan Zerubabel telah
digantikan oleh sebuah struktur yang hebat yang telah dibina oleh Herodes Agung bermula
pada 19 SM. Ia belum sempat disiapkan ketika Yesus ada di dunia. Struktur itu disempurnakan
pada 64 M, enam tahun sebelum ia dimusnahkan oleh orang Roma.
Ia merupakan sebuah struktur yang amat besar dan diperbuat daripada batu, marmar dan emas
dan ia berjaya menarik perhatian pengikut-pengikut Yesus. Bait Suci itu terletak di tengah-
tengah kawasan yang mempunyai keluasan kira-kira 26 ekar. Orang bukan Yahudi boleh
menjejakkan kaki di bahagian luar bangunan sahaja, tempat di mana Yesus mengusir para
pedagang yang sedang menjual barang mereka di sana (Lukas 19:25-46). Terdapat tulisan dalam
bahasa Yunani dan Latin yang memberi amaran kepada orang-orang bukan Yahudi tentang
kesakitan maut, supaya mereka tidak memasuki ruang dalam Bait Suci kerana ia dikhaskan untuk
orang Yahudi sahaja. Orang ramai juga berkumpul di kawasan ini untuk mendengar ajaran yang
diajarkan oleh pengajar-pengajar yang berani mempertahankan pengetahuannya. Mungkin
Yesus telah mendengar guru-guru agama mengajar di tempat ini ketika Dia dijumpai oleh ibu
bapa-Nya (Lukas 2:46) dan Dia kemudiannya mengajar di dalam Bait Suci.
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru 11
Di luar Bait Suci ada sebuah mezbah yang didirikan untuk membakar korban, dan sebuah bejana
yang penuh dengan air yang digunakan oleh para imam untuk membasuh. Di dalam ruangan
pertama yang dipisahkan dengan sebuah kain yang berat terdapat: (i) sebuah kaki lilin emas
bercabang tujuh yang membakar minyak zaitun dan dicampur dengan bahan-bahan lain (ii)
sebuah meja yang mengandungi roti mewakili hadirat Allah (iii) satu mezbah kecil untuk
membakar kemenyan.
Satu lagi kain tebal memisahkan ruang yang paling dalam. Ruang ini dipanggil Tempat Maha
Suci, di mana Imam Besar akan masuk setahun sekali tanpa ditemani oleh sesiapa pun pada Hari
Pengampunan Dosa, untuk menebus dosa-dosa Israel. Tabut perjanjian yang merupakan satu-
satunya benda terletak di dalam Tempat Maha Suci ketika zaman Perjanjian Lama, telah lama
hilang ketika zaman perang, huru-hara dan penawanan.
(i) Pelayanan Harian di Bait Suci
Selain daripada korban peribadi, persembahan korban harian untuk bangsa juga
dipersembahkan pada lewat pagi (jam ketiga) dan tengah hari (jam kesembilan). Seekor
kambing biri-biri akan dikorbankan, diikuti dengan doa, pembacaan hukum-hukum dan
pembakaran kemenyan di atas mezbah di dalam ruang pertama (Tempat Suci). Setelah
kemenyan dibakar, imam yang menyempurnakan korban tersebut akan keluar dari ruang itu dan
melafazkan berkat ke atas orang ramai yang berdoa di tempat itu. Daging dan minuman dari
persembahan korban harian akan diberikan dan upacara itu diakhiri dengan sekumpulan orang
Lewi yang menyanyikan pujian, berhenti seketika apabila sangkakala dibunyikan dan orang
ramai akan menyembah.
Tugas para imam pada waktu tengah hari ialah mempersembahkan korban dari orang ramai,
yang mempunyai pelbagai jumlah berdasarkan keadaan dan selalunya sangat ramai sewaktu
perayaan. Pada hari Sabat, mereka akan mengadakan upacara pujian tambahan.
Masa berdoa yang ditetapkan ialah: (i) pada jam ketiga, kira-kira pukul 9 pagi, selepas
persembahan korban pada waktu pagi (ii) pada jam kesembilan, kira-kira pukul 3 petang, selepas
persembahan korban petang (KPR 3:1) (iii) ketika matahari terbenam.
Perayaan-perayaan dan hari-hari suci yang lain akan dirayakan dengan mengadakan upacara
khusus di Bait Suci. Semua perkara ini dilakukan di bawah pengawasan tentera Roma di Kubu
Antonia yang menghadap tempat ibadah tersebut.
ii) Pelayan-Pelayan di Bait Suci
a. Orang-Orang Lewi
• Menyebarkan ajaran moral dan agama di seluruh negara
• Mengendalikan rekod orang ramai
• Bertugas sebagai pengangkut barang, pengawal, penyanyi dan pemusik di Bait Suci
• Membantu imam untuk menyembelih korban
b. Para Imam (keturunan Harun)
• Mempersembahkan korban
• Menjaga api di atas mezbah
• Mematikan api pada kaki lilin emas
• Imam Besar akan masuk ke Tempat Maha Suci sekali setahun pada Hari Pengampunan
Dosa untuk menebus dosa bangsa itu
c. Kapten Pengawal
• Mengawasi penjaga (imam) Bait Suci serta orang-orang Lewi yang bertugas.
• Bertindak seperti pasukan polis untuk memastikan Bait Suci sentiasa teratur.
• Orang kedua terpenting selepas Imam Besar
B. Perayaan-Perayaan
Perayaan yang berkaitan dengan penyembahan di Bait Suci merupakan perayaan keagamaan
dan hari yang suci bagi orang Yahudi. Ada yang diaturkan untuk mengikut perubahan musim,
mengingatkan mereka tentang berkat TUHAN yang tidak pernah berakhir, serta memberikan
mereka peluang untuk mengembalikan hasil yang mereka ada kepada TUHAN. Perayaan yang
lain diadakan sempena memperingati peristiwa-peristiwa penting dalam sejarah Israel, peristiwa
di mana TUHAN campur tangan dan membebaskan umat-Nya dengan penuh keajaiban.
Perayaan-perayaan tersebut tidak dirayakan semata-mata sebagai kewajipan atau upacara
kosong. Tujuan perayaan ini lebih rohani. Allah akan menemui umat-Nya dengan penuh
kemuliaan pada waktu tersebut.
Ada tiga perayaan penting di mana semua kaum lelaki Yahudi yang sihat tubuh badan serta
bersih wajib untuk menghadirkan diri. Ia dikenali sebagai perayaan ziarah dan dirayakan di
Yerusalem.
1. Perayaan Paska dan Perayaan Roti Tidak Beragi
Paska merupakan perayaan tahunan yang pertama, dan ia merupakan perayaan yang paling
penting dalam sejarah dan agama orang Yahusi. Ia dirayakan pada hari ke-14 bulan pertama
(Nisan) menurut kalendar agama dan ia memperingati pembebasan orang-orang Yahudi
dari Mesir dan juga penetapan Israel sebagai satu bangsa melalui penebusan TUHAN.
Perayaan Roti Tidak Beragi bermula sehari selepas Paska dan berterusan selama tujuh hari.
Di zaman Yesus, kedua-dua nama perayaan ini telah digunakan berselang-seli untuk merujuk
kepada satu perayaan tersebut.
2. Perayaan Menuai / Hasil Pertama
Perayaan ini kemudiannya dikenali sebagai Pentakosta (bermaksud kelima puluh) dan
dirayakan 50 hari selepas Paska bermula. Pada mulanya, ia merayakan hasil tanaman iaitu
semasa buah pertama dipersembahkan kepada TUHAN.
3. Perayaan Pondok Daun
Perayaan ini bermula lima hari selepas Hari Pengampunan Dosa (untuk menebus dosa
bangsa Israel) dan berlangsung selama tujuh hari. Ia merupakan perayaan musim luruh
apabila semua buah-buahan telah dipetik. Orang ramai akan tinggal di dalam khemah yang
dibuat daripada dahan pokok. Perayaan ini diraikan untuk mengucap syukur terhadap hasil
tanaman dan juga memperingati hidup mereka ketika berada di padang gurun.
Perayaan yang lain adalah Hari Sabat, Perayaan Tahun Baru (trumpet), Hari Pengampunan
Dosa, Perayaan Pentahbisan Bait Suci, dan Perayaan Purim.
C. Rumah Ibadat (Synagogue)
Hanya terdapat satu Bait Suci tetapi setiap komuniti mempunyai rumah ibadat masing-masing.
Hal ini dipercayai telah bermula sejak raja Babilonia, Nebukadnezar memusnahkan Bait Suci yang
pertama yang dibina oleh Salomo. Raja Nebukadnezar juga telah membuang kebanyakan orang
Yahudi dari Yudea. Orang Yahudi biasanya menubuhkan satu pusat ibadah tempatan yang
12
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru 13
dipanggil sebagai rumah ibadat (Ǯpersekutuanǯ) setiap kali terdapat sepuluh orang Yahudi.
Setelah ia disahkan sebagai satu institusi, rumah ibadat ini diteruskan dan bertambah banyak
walaupun setelah Bait Suci dibina semula oleh Zerubabel.
Di rumah ibadat, tidak ada sebarang upacara korban yang dilakukan. Ia merupakan pusat
pembelajaran Hukum Taurat dan penyembahan bagi orang tempatan. Pada hari Sabat,
masyarakat di tempat itu berkumpul di rumah ibadat, lelaki dan wanita duduk berasingan, untuk
mendengar penjelasan firman di bahagian tertentu dari naskah yang mengandungi tulisan
Hukum Taurat dan Nabi-nabi, dan untuk berdoa bersama-sama. Sesuatu yang sangat sederhana,
rumah ibadat yang biasa merupakan ruang yang berbentuk empat segi, mempunyai pentas kecil
untuk pembaca firman di belakang peti yang mengandungi naskah Perjanjian Lama. Orang yang
datang akan duduk di atas kerusi batu yang dibina selari dengan dinding rumah ibadat tersebut,
dan juga di atas tikar dan kerusi yang diletakkan di tengah-tengah ruangan itu. Duduk
berhadapan dengan orang ramai adalah ketua rumah ibadat serta pemimpin-pemimpin agama.
Pembaca akan berdiri untuk membaca firman dari naskah Perjanjian Lama. Untuk berkhutbah,
dia akan duduk. Semua orang akan berdiri ketika berdoa. Orang yang berkuasa akan mengetuai
pertemuan itu, memperkenalkan orang baru, memilih beberapa orang untuk membaca Firman
Allah dan berkhutbah. Pelawat yang layak akan dijemput untuk berkhutbah, satu kebiasaan
yang memberi banyak kesempatan kepada Yesus dan Paulus untuk memberitakan injil di rumah
ibadat.
Rumah ibadat bukan sekadar pusat penyembahan pada hari Sabat. Pada hari-hari biasa, ia akan
berfungsi sebagai pusat komuniti, pusat kerajaan tempatan dan tempat pembelajaran bagi
kanak-kanak Yahudi serta tempat Perjanjian Lama diajar. Pengajaran itu sedikit sebanyak
mengabaikan kepentingan persembahan korban di Bait Suci. Akibatnya, para guru agama
menjadi lebih penting daripada para imam.
D. Majlis Agama (Sanhedrin)
Ia merupakan sidang yang paling tinggi di Yerusalem. Mereka memegang kuasa politik dan juga
keagamaan. Ia terdiri daripada orang-orang yang memegang jawatan tertinggi di kalangan
masyarakat, dari kelas imam ataupun orang biasa.
Pemerintah Roma mengizinkan orang Yahudi untuk mengendalikan kebanyakan hal-hal
tempatan dan keagamaan. Oleh itu, banyak sidang tempatan yang ditubuhkan. Majlis Agama,
sidang Yahudi yang tertinggi berada di atas sidang-sidang tersebut. Mereka akan bertemu setiap
hari kecuali pada hari Sabat dan hari suci yang lain di Yerusalem. Semasa pemerintahan Roma,
pemerintahan kerajaan dalaman Palestina berada di tangan mereka. Selepas kematian Herodes
Synagogue Maghain Aboth di Singapore. Pandangan ruang dalam Synagogue Maghain Aboth.
Agung, kuasa mereka dihadkan kepada Yudea sahaja. Sebab itulah kemungkinan mengapa
mereka tidak boleh menghukum Yesus memandangkan Yesus berasal dari Galilea. Walau
bagaimanapun, Majlis Agama mempunyai kuasa mutlak dalam hal undang-undang Yahudi. Di
zaman Yesus, mereka boleh mencadangkan hukuman mati tetapi mereka tidak berkuasa untuk
melaksanakannya. Itulah sebabnya mengapa Yesus dipaksa untuk membela diri bukan sahaja di
hadapan Majlis Agama, tetapi juga di hadapan Pilatus, seorang gabenor Roma.
Terdapat 70 ahli Majlis Agama (tidak termasuk imam besar). Mereka berasal dari tiga golongan
masyarakat Yahudi: ketua-ketua imam, pemimpin agama dan guru-guru Taurat. Para Ǯketua
imamǯ adalah mereka yang dari golongan imam besar, mereka yang pernah menjadi imam besar
dan ahli keluarga istimewa iaitu keluarga kepada mereka yang pernah menjadi imam besar.
Pemerintah golongan imam terdiri daripada ketua-ketua masyarakat dan menjadi ahli imam
dalam sidang Majlis Agama. Imam besar akan mengetuai Majlis Agama.
Guru-guru Taurat atau penulis kebanyakannya dari golongan Farisi. Walau pun begitu, tidak
semua orang Farisi merupakan penulis yang profesional. Pemimpin agama berasal dari keluarga
berpengaruh di Yerusalem, kebanyakannya ketua bagi suku-suku dan kerabat. Hampir semua
dari mereka adalah orang Saduki, seperti ketua imam.
III. Mahzab dan Aliran Dalam Agama Yahudi
1. Orang Farisi
Nama ǮFarisiǯ bermaksud Ǯyang diasingkanǯ. Mereka merupakan sebuah mahzab atau aliran
agama yang tumbuh keluar dari Hasidim semasa abad kedua SM. Orang-orang Hasidim (Ǯumat
Allah yang setiaǯ) adalah sekumpulan orang Yahudi alim yang dengan teguh mengekalkan Taurat
daripada dipengaruhi oleh Hellenisme atau kebudayaan dan pemikiran Yunani. Mereka
merupakan ketua-ketua agama Yahudi dan bukan satu parti politik seperti Saduki. Kebanyakan
daripada mereka berasal dari golongan kelas menengah. Orang Farisi merupakan di antara
mahzab agama Yahudi yang paling besar. Walau bagaimanapun, jumlah mereka menjadi 6,000
orang sahaja semasa pemerintahan Herodes Agung dan mereka ada di setiap tempat di
Palestina.
Ramai orang Farisi yang menjadi pengajar di rumah ibadat, menjadi contoh agama kepada orang
ramai dan menganggap diri mereka sebagai penjaga Taurat. Mereka sangat mementingkan
keaslian Taurat dan tradisi-tradisinya. Mereka menganggap tafsiran-tafsiran dan hukum-hakam
yang diwarisi sejak turun-temurun mempunyai kepentingan yang sama dengan Kitab Suci.
Mereka berikrar untuk mematuhi semua tradisi dan Hukum secara terperinci dan oleh itu
mementingkan kesucian setiap upacara. Kesannya, mereka menjauhkan diri dari orang biasa.
Mereka tidak boleh makan bersama dengan orang bukan Farisi kerana takut makanan tersebut
mungkin belum dipersepuluhkan, iaitu sepersepuluh harus dipersembahkan kepada TUHAN.
Mereka menjadi satu kelompok yang teratur, sangat setia kepada sesama mereka dan
masyarakat, tetapi terasing dari satu sama lain.
Ini menyebabkan mereka mempunyai sikap Dzlebih suci daripada kamudz sehingga menyebabkan
mereka memandang rendah terhadap orang yang tidak hidup menurut Hukum seperti mereka.
Kesombongan mereka yang digabungkan dengan ketegasan dalam hal hukum yang lebih
mementingkan peraturan daripada rahmat dan kasih menyebabkan mereka selalu berselisih
dengan Yesus. Yesus tidak mengecam tindakan mereka yang cuba untuk mengikut Hukum
tersebut, sebaliknya Dia menegur mereka kerana keangkuhan dan perilaku mereka yang tidak
menunjukkan kasih dalam melaksanankan Hukum mereka. Walaupun begitu, golongan Farisi
14
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru 15
tetap dipandang tinggi oleh orang biasa Yahudi dan menjadi model kealiman dan pengabdian.
Adalah penting untuk dinyatakan di sini bahawa tidak semua orang Farisi bersikap sedemikian.
Ramai Farisi seperti Paulus, Nikodemus (Yohanes 3:1) dan Gamaliel (KPR 5:34) yang setia dan
ikhlas dalam melakukan Hukum tersebut.
2. Orang Saduki
Sama seperti orang Farisi, orang Saduki juga merupakan sekumpulan orang Yahudi pada masa
Yesus, walaupun pengaruh mereka pada masa itu semakin berkurangan. Kebanyakan mereka
terdiri daripada orang atasan dan orang kaya yang memiliki tanah, yang telah mendapat
kedudukan dominan dalam masyarakat mereka. Walaupun jumlah mereka lebih sedikit
berbanding orang Farisi, mereka mempunyai kuasa yang lebih besar dari segi politik dan mereka
mengawal para imam. Ramai ketua imam adalah Saduki atau mempunyai kerjasama yang rapat
dengan mereka. Mereka masih menguasai separuh dari sidang Majlis Agama pada zaman Yesus.
Orang Farisi memperolehi kuasa mereka dari pendidikan agama mereka manakala orang Saduki
mendapatnya melalui kedudukan.
Mereka tidak sealim Farisi. Tidak seperti Farisi, mereka hanya mengambil kira lima buku pertama
dalam Perjanjian Lama, iaitu Hukum Taurat atau Torah. Mereka menolak sebarang pewahyuan
selain dari lima buah buku Musa. Oleh itu, mereka tidak menerima Hukum Lisan dari rabbi yang
bukan dari golongan imam, dan menolak kepercayaan yang baru seperti keabadian jiwa,
kebangkitan, malaikat dan iblis. Meskipun sangat tegas, orang Farisi tetap bersifat progresif
dalam mengaplikasikan Hukum menurut perubahan keadaan semasa. Tetapi orang Saduki pula
mahu mengekalkan apa yang ada. Mereka tidak akan berganjak dari Taurat kerana mereka tidak
mahu kehilangan kedudukan kuasa dan kekayaan mereka.
Mereka kurang mendapat sokongan kerana mereka adalah golongan aristokratik kecil. Apabila
Bait Suci yang menjadi pusat kuasa imam-imam dimusnahkan oleh orang Roma pada 70M,
orang-orang Saduki mula berpecah dan berkurangan. Sebaliknya, orang Farisi terselamat dari
kejadian yang menimpa orang Saduki dan menjadi asas kepada agama Yahudi pada abad-abad
yang seterusnya.
Orang Farisi dan Orang Saduki Orang Farisi dalam Filem DzYesusdz
3. Para Penulis/ Penyalin
Para penulis atau guru-guru Taurat bukan dari mana-mana mahzab agama atau parti politik,
tetapi adalah golongan profesional. ǮHakimǯ, Ǯorang bijakǯ dan Ǯguru Tauratǯ adalah istilah yang
biasa digunakan dalam Perjanjian Baru bagi golongan mereka ini. Istilah Ǯrabbiǯ merupakan
istilah kehormat bagi seorang guru Taurat. Bermula dari Ezra, para penulis mentafsir dan
mengajar Hukum Perjanjian Lama dan membuat keputusan sah bagi kes-kes yang dibawa
kepada mereka.
Mereka mengkaji, mentafsir dan mengajar Taurat secara lisan dan bertulis. Mereka berperanan
mentafsir Taurat dan penerapannya dalam kehidupan seharian. Murid-murid (ǯpelajarǯ) golongan
penulis ini mengikut di belakang mereka di mana sahaja guru mereka pergi dan belajar melalui
pemerhatian dan menghafal setiap perkara dalam Perjanjian Lama dan tradisi guru Taurat.
Pada zaman Yesus, kebanyakan dari golongan penulis mungkin terdiri daripada orang Farisi,
meskipun tidak semua orang Farisi mempunyai pengetahuan agama yang diperlukan oleh
seorang penulis. Pekerjaan para penulis ini tidak dibayar dan mereka bergantung kepada
perniagaan mereka untuk menyara kehidupan. Contohnya, Paulus telah dilatih dalam hal-hal
Taurat, tetapi dia membuat khemah untuk menyara hidup. Walaupun Yesus tidak mendapat
pendidikan Hukum Taurat secara rasmi, Dia tetap digelar sebagai rabbi dan mengambil murid
untuk bersama-Nya. Ajaran-Nya berasal dari kewibawaan-Nya sendiri manakala para penulis
hanya bergantung kepada pendapat dan pemikiran rabbi-rabbi yang lepas.
4. Golongan Herodes
Golongan Herodes bukan sebuah parti politik ataupun mahzab agama. Mereka adalah segelintir
orang Yahudi yang menyokong dinasti Herodes. Ini bermaksud, mereka juga menyokong
kerajaan Roma secara tidak langsung kerana Roma yang bertanggungjawab menempatkan
kerabat Herodes pada kedudukan sebagai pemerintah. Mereka mungkin berpusat di Galilea di
bawah pemerintahan Herodes Antipas I. Mereka menentang Yesus bersama-sama dengan
orang Farisi.
5. Zelot
Sementara orang Saduki dan Farisi memanfaatkan kuasa pemerintah Roma, ramai orang Yahudi
lain yang tetap berjuang demi kebebasan orang Yahudi. Mereka dikenali sebagai Zelot. Mereka
memperjuangkan kemerdekaan, satu revolusi untuk menumpaskan kerajaan Roma. Mereka
tidak mahu membayar cukai, menganggap kesetiaan kepada Kaisar sebagai satu dosa, dan telah
melakukan beberapa kekacauan, termasuk pemberontakan Yahudi yang mengakibatkan
kemusnahan Yerusalem pada 70 M.
Pada zaman Yesus, mereka sudah melakukan banyak pemberontakan yang tidak berjaya
(Barabas terlibat dalam salah satu pemberontakan) dan mereka sudah bersedia untuk
menjatuhkan pemerintah Roma. Mempunyai semangat patriotik yang melampau, mereka
berasaskan kepada kepercayaan bahawa penundukan kepada Roma adalah satu pengkhianatan
terhadap TUHAN, Raja Israel yang sebenar. Simon adalah seorang murid Yesus yang datang dari
golongan Zelot.
6. Penganut Agama Baru dan Orang yang Takut Akan TUHAN
Walaupun dengan semangat kebangsaan yang kuat, agama Yahudi menarik ramai orang bukan
Yahudi. Sukar bagi seseorang yang bukan Yahudi untuk menerima ajaran agama Yahudi. Dia
harus disunat jika dia seorang lelaki, dan dibaptis serta mesti berjanji untuk mengikut semua
Hukum Taurat Musa. Orang itu juga harus meninggalkan identiti bangsanya. Orang ramai yang
mengambil langkah ini dipanggil sebagai penganut agama baru atau orang bangsa lain yang
menganut agama Yahudi (2:11).
Ramai yang tertarik dengan ajaran monoisme (satu Tuhan) serta ajaran moral Yahudi yang ketat,
berbeza dengan agama Roma yang mengamalkan politisme (banyak tuhan). Mereka bersedia
16
Latar Belakang Agama Dalam Perjanjian Baru 17
untuk mengenali iman dan kepercayaan orang Yahudi tetapi kurang komitmen penuh sebagai
penganut yang baru. Ramai orang bukan Yahudi yang kaya dan berpengaruh menganut agama
Yahudi, dan mereka dikenali sebagai Ǯorang yang takut akan Tuhanǯ, Ǯpenyembah Tuhanǯ, atau
Ǯpenganutǯ dalam Perjanjian Baru.
7. Orang Samaria
Orang Samaria merupakan keturunan Israel dari Kerajaan Selatan. Mereka berkahwin campur
dengan orang-orang dari negara asing yang dibawa masuk oleh kerajaan Asyur selepas
kejatuhan Samaria yang merupakan ibu kota pada waktu itu. Hasilnya, agama mereka
bercampur. Orang Samaria melandaskan kepercayaan mereka kepada lima buku pertama
Perjanjian Lama sahaja. Setelah orang Yahudi di bawah pimpinan Ezra dan Nehemia kembali dari
pembuangan, timbul satu kebencian di antara orang Yahudi dan orang Samaria. Keadaan ini
berlanjutan sehingga zaman Yesus.
Bangunan ibadat orang Samaria di atas Gunung Gerizim yang berhadapan dengan Sikhem
(Yohanes 4:20) menjadi tanda penolakan orang Yahudi terhadap mahzab agama ini. Akan tetapi,
orang Samaria menyembah TUHAN Allah yang sama seperti orang Yahudi. Hukum-hukum
mereka diambil dari lima buku Musa, iaitu lima buku pertama Perjanjian Lama, yang lebih kurang
sama dengan versi orang Yahudi. Seperti orang Yahudi, mereka juga menanti-nantikan
kedatangan seorang nabi seperti Musa. Punca utama kebencian orang Yahudi dan cemuhan
orang Samaria dicetuskan oleh sejarah dan perbezaan bangsa dan sedikit daripada perbezaan
asas agama mereka. Meskipun begitu, Yesus tidak melihat perbezaan tersebut dan Dia
menjangkau mereka sama seperti orang Yahudi.
Orang Samaria di negara Israel moden, merayakan perayaan Paskah.
Latar Belakang Kebudayaan Dalam Perjanjian Baru
A. Diaspora (Penyebaran)
Dianggarkan ada kira-kira empat juta orang Yahudi yang hidup di bawah empayar Roma semasa
zaman Perjanjian Baru, iaitu tujuh peratus daripada jumlah keseluruhan penduduknya. Walau
bagaimanapun, kurang dari tujuh ratus ribu orang Yahudi yang tinggal di Palestina. Lebih ramai
yang menetap di Aleksandria, Mesir, dan Siria berbanding di Palestina. Di bahagian-bahagian
Palestina, contohnya Galilea di mana Yesus membesar, orang-orang bukan Yahudi adalah lebih
ramai daripada orang Yahudi.
ǮPenyebaranǯ ialah istilah yang digunakan untuk orang-orang Yahudi yang tinggal di luar
Palestina tetapi masih mengamalkan hukum-hukum agama dan adat Yahudi. ǮDiasporaǯ adalah
perkataan Yunani yang digunakan untuk istilah ini. Mereka yang tinggal di luar Palestina dikenali
sebagai Yahudi Diaspora. Mereka adalah keturunan Yahudi yang tersebar di seluruh kawasan
Timur Tengah dan Laut Tengah selepas dibuang oleh orang Asyur dan Babilonia pada abad
keenam SM.
Pada waktu pemerintahan Aleksander Agung, beribu-ribu orang Yahudi pergi meninggalkan
Palestina untuk tujuan perdagangan dan perniagaan ke negara-negara jiran, terutamanya di
kota-kota utama. Menjelang zaman Yesus, penyebaran tersebut telah berkembang menjadi
beberapa kali ganda dari penduduk Palestina. Rumah-rumah ibadat di setiap kawasan yang
dikenali telah banyak membantu dalam penyebaran agama Kristian, dan Paulus telah melawat
semua rumah ibadat di setiap kota yang dikunjunginya.
Ramai di antara mereka yang kembali ke Yerusalem untuk menyambut perayaan-perayaan.
Orang-orang Yahudi ini terbahagi kepada dua kelas: (1) Hebrais, atau Hebraic atau orang Yahudi
yang bertutur dalam bahasa Ibrani, yang bukan sahaja mengekalkan iman mereka tetapi juga
adat serta bahasa Yahudi. Mereka biasanya tidak disukai oleh orang bukan Yahudi kerana
keangkuhan mereka, (2) Hellenis, atau Hellenistic atau orang Yahudi yang bertutur dalam
bahasa Yunani dan menggunakan bahasa Yunani, pakaian dan adat, sementara masih
mengamalkan iman agama Yahudi dalam pelbagai tahap. Kira-kira 250 SM, ramai orang Yahudi
yang tinggal di Mesir bertutur dalam bahasa Yunani sehingga bermulanya penterjemahan
Perjanjian Lama. Tradisi mengatakan bahawa seramai tujuh puluh penterjemah Yahudi telah
melakukannya dan mereka dikenali sebagai Septuagint (LXX atau 70).
Orang Yahudi yang tersebar di merata tempat dengan terbuka membenarkan orang bukan
Yahudi untuk membaca dan menerangkan Kitab Suci Perjanjian Lama di rumah ibadat mereka.
Oleh itu, terdapat beberapa orang Yahudi yang sudah lazim dengan Perjanjian Lama,
terutamanya di bahagian nubuatan dan apabila Paulus menerangkan tentang penggenapan
nubuatan-nubuatan tersebut, mereka menerimanya dengan fikiran yang terbuka. Salah satu
contoh ialah bagaimana orang bukan Yahudi di Antiokhia, Pisidia memberi respon kepada mesej
Paulus yang diambil sepenuhnya dari Perjanjian Lama.
Ramai dari orang Yahudi Diaspora yang hadir ketika perayaan Pentakosta (KPR 2:1-41) menjadi
Kristian dan mungkin telah menyebarkan injil apabila mereka kembali ke tempat asal mereka.
Mereka mungkin telah mempersiapkan jalan untuk Paulus dan Barnabas ketika mereka pergi
untuk memberitakan injil ke kota-kota di luar Palestina yang mempunyai ramai penduduk
Yahudi. Walaupun ada orang Yahudi yang menerima injil tersebut, lebih ramai lagi orang bukan
Yahudi yang berbuat demikian.
18
Latar Belakang Kebudayaan Dalam Perjanjian Baru 19
B. Bahasa
Bahasa Latin merupakan bahasa rasmi empayar Roma tetapi ia lebih banyak digunakan di
bahagian Barat empayar tersebut. Di bahagian timur, bahasa yang banyak digunakan ialah
Yunani. Selain daripada Yunani, orang Palestina bertutur dalam bahasa Aramia dan Ibrani. Jadi
besar kemungkinan, Yesus dan murid-murid-Nya boleh bertutur dalam tiga bahasa. Dipercayai
bahawa bahasa Aramia digunakan lebih meluas di Palestina berbanding bahasa Ibrani.
C. Tempat Kediaman
Rumah-rumah di bahagian barat empayar Roma dibina menggunakan batu-bata atau konkrit,
terutamanya di kota-kota. Di bahagian timur, rumah biasanya dibina dengan bahan-bahan seperti
bata yang dikeringkan dengan matahari dan plaster. Bumbungnya diperbuat daripada genting
atau jerami. Walau bagaimanapun, rumah kediaman dan pekan-pekan di Palestina berlainan dari
Roma dan lebih kuno.
Orang akan masuk ke dalam kawasan pekan melalui pintu gerbang di tembok. Di dalamnya,
sebuah kawasan lapang yang berbentuk segi empat disediakan bagi orang ramai untuk bersosial
dan berniaga. Yesus biasanya berkhutbah di kawasan seperti ini. Rumah-rumah dibina rendah
dengan atap yang rata. Tempat kediaman mereka biasanya dibina dengan bata yang diperbuat
daripada tanah dan jerami yang dibakar (dikeraskan) dengan bahang matahari. Ramai penduduk
hidup di dalam rumah yang hanya mempunyai satu bilik. Sebahagian dari bilik tersebut dibina
agak tinggi untuk dijadikan tempat memasak dan tempat tidur. Rumah berlantaikan tanah dan
sesetengah rumah beralaskan batu. Penghuni rumah biasanya tidur di atas sehelai tikar nipis dan
akan digulung pada siang hari. Binatang ternakan dan binatang tempatan hidup di kawasan yang
lebih rendah.
Sebuah tangga di luar rumah dibina untuk menaiki bumbung. Bumbung rumah dijadikan tempat
tidur ketika cuaca panas, tempat mengeringkan sayuran, buah-buahan dan tempat berdoa. Di
atas bumbung seperti inilah Petrus berdoa apabila dia mendapat penglihatan dari syurga. Satu
tembok rendah di sekeliling bumbung dibina untuk mengelak orang daripada terjatuh.
D. Pakaian
Golongan lelaki memakai sehelai pakaian labuh sehingga ke lutut. Tali pinggang diikat di bahagian
pinggang. Mereka memakai kasut kasar ataupun sandal sebagai alas kaki dan topi ataupun skaf
sebagai pelindung kepala. Pada musim sejuk, jubah yang tebal akan dikenakan untuk memanas-
kan badan.
Rekonstruksi rumah Palestina pada Abad Pertama
dengan oven dan pemeras minyak zaitun (atas/atap)
serta tempat pengeringan hasil pertanian, jerami dll.
Model rumah dengan empat ruang utama ditemukan
dekat Amman, Yordan.
Golongan wanita memakai pakaian pendek sebagai pakaian dalam. Kadang-kadang pakaian
panjang sehingga ke pergelangan kaki yang berwarna terang juga akan dipakai. Mereka yang
lebih berfesyen akan mengenakan kosmetik. Tudung digunakan untuk menutup kepala sambil
membiarkan muka terdedah.
E. Golongan Sosial
Dalam masyarakat pagan, perbezaan sosial di antara golongan-golongan masyarakat adalah
sangat jelas. Pengaruh agama Yahudi menjadikan orang Yahudi tidak dibahagikan kepada kelas-
kelas sosial. Walau bagaimanapun, ketua-ketua imam dan guru-guru Taurat masih tergolong
dalam kelas yang tinggi. Petani, tukang-tukang, peniaga kecil dan keluarga mereka menjadi
golongan masyarakat yang selebihnya.
Di kalangan orang Yahudi, pemungut cukai ataupun pemungut tol yang dikenali secara tradisi
sebagai orang-orang awam, merupakan golongan khusus yang dibenci oleh masyarakat. Orang
Roma memungut banyak jenis cukai dan tol yang tidak langsung. Ini termasuklah cukai yang
dikenakan di pelabuhan, jambatan, persimpangan jalan, tempat-tempat berniaga, dan jualan
barangan yang dikeluarkan dari daerah mereka. Cukai-cukai yang dikenakan secara langsung
seperti cukai tanah, dipungut oleh para pegawai mereka sendiri. Orang-orang kaya (pemungut
cukai) selalunya orang asing, akan melakukan kontrak untuk memungut cukai-cukai tidak
langsung bagi Kerajaan Roma. Kemudian, mereka akan mengupah orang lain daripada
masyarakat tempatan, dalam kes ini orang Yahudi, untuk memungut cukai. Orang-orang Yahudi
inilah yang dimaksudkan sebagai pemungut cukai di dalam Alkitab.
Para pemungut cukai dipandang hina kerana (i) mereka memungut wang untuk kuasa luar yang
telah menduduki tanah mereka dan secara tidak langsung telah memberikan sokongan kepada
penjajah (ii) para pemungut cukai memungut lebih daripada yang ditetapkan untuk kepentingan
diri, lantas menjadi kaya dengan menggunakan wang orang Yahudi sendiri, (iii) pekerjaan mereka
melibatkan perjumpaan secara berkala dengan orang bukan Yahudi. Ini menjadikan diri mereka
tidak suci. Oleh itu, golongan ini dianggap tidak berbeza daripada perompak ataupun pencuri.
Mereka juga sering dikaitkan dengan kumpulan Ǯpelaku dosaǯ di dalam Alkitab.
Belas kasihan Yesus terhadap pemungut cukai merupakan salah satu fakta menakjubkan di dalam
pelayanan-Nya. Berita Baik Kerajaan Allah membolehkan semua orang untuk merasakan kasih
kurnia Allah. Lukas menekankan mesej ini lebih daripada penulis-penulis Injil yang lain. Dia juga
memberikan jaminan yang paling positif terhadap mereka. Tindakan Yesus di dalam memilih Lewi
si pemungut cukai sebagai salah seorang daripada dua belas pengikut terdekat-Nya adalah
sesuatu yang mengejutkan dan menyinggung orang Yahudi, terutamanya pihak penguasa
keagamaan mereka.
Jumlah hamba abdi mungkin melebihi jumlah penduduk di dalam empayar Roma. Adalah menjadi
kebiasaan bagi penjenayah, orang berhutang dan tawanan perang untuk dijadikan hamba
sebagai hukuman. Banyak perumpamaan dan perkataan Yesus menunjukkan bahawa
perhambaan masih wujud dalam budaya Yahudi ketika itu. Ramai daripada hamba-hamba
tersebut lebih terpelajar daripada tuan mereka. Pada asalnya, hamba abdi yang melakukan
jenayah sahaja yang akan disalibkan. Walau bagaimanapun, selepas beberapa waktu, hukuman
salib ini turut dijatuhkan kepada orang bebas yang melakukan jenayah berat.
20
RINGKASAN
Siapakah Yesus (1:1-17)
Matius bermula dengan mencatatkan nenek
moyang utama Yesus, bermula dari Abraham
dan melalui Raja Daud (1:1-17), untuk menun-
jukkan bahawa Dia mempunyai hak yang sah
untuk menggenapi janji-janji Allah kepada
mereka.
Bagaimana Yesus Datang (1:18-3:17)
Matius menggambarkan konsepsi ajaib Yesus
dan peristiwa-peristiwa di sekitar kelahiran-
Nya (1:18-2:23). Tanpa apa-apa catatan tentang
30 tahun pertama mengenai diri-Nya, dia
datang kepada Yohanes Pembaptis yang
menyediakan jalan bagi Yesus (3:1-12). Pada
pembaptisan-Nya, Allah mengesahkan Yesus
sebagai Anak-Nya dan memenuhi-Nya dengan
Roh-Nya (3:13-17), memperkasakan-Nya untuk
misi-Nya.
Apa yang Yesus Ajarkan (4:1-25:46)
Setelah mengalahkan Iblis (4:1-11), Yesus
berpindah ke Kapernaum di mana Dia
memulakan pelayanan-Nya dan memanggil
murid-murid-Nya (4:12-25). Matius mencatat-
kan pengajaran utama Yesus, menyusunnya
secara tematik menjadi lima blok utama
(bab 5-7; 10; 13; 18; 24-25) dan menyelangi
pengajaran ini dengan catatan-catatan tentang
apa yang Yesus lakukan. Tumpuan Yesus selalu
adalah kerajaan Allah, mukjizat-mukjizat-Nya
berfungsi sebagai satu demonstrasi dan
semua perumpamaan-Nya adalah penjelasan
tentang hal itu. Tetapi sementara orang
Yahudi mengharapkan Mesias mendirikan
kerajaan Allah dengan pedang, Matius
menunjukkan Yesus datang untuk melakukan-
nya melalui salib.
Mengapa Yesus Mati (26:1-28:20)
Kerana marah dengan ajaran Yesus, para
penentang agama dan musuh politik-Nya
berpakat untuk memperdaya dan membunuh
Yesus (26:3-5), mendapat peluang yang
sempurna apabila Yudas bersetuju untuk
mengkhianati-Nya (26:14-16). Selepas berkongsi
Paskah dengan murid-murid-Nya (26:17-29) dan
meramalkan penyangkalan Petrus (26:31-35),
Yesus pergi ke Getsemani di mana Dia berdoa
dan dikhianati (26:36-56). Selepas beberapa
perbicaraan sepanjang malam itu (26:57-27:26),
Yesus disalibkan dan dikuburkan (27:27-65).
Namun, ini bukan akhir dari cerita, kerana
Yesus bangkit daripada kematian (28:1-15),
membuktikan bahawa Dia benar-benar adalah
Mesias. Dia kemudian mengutus murid-murid-
Nya ke seluruh dunia untuk memberitakan berita
baik-Nya kepada semua bangsa (28:16-20).
Penulis
Sejak dari zaman gereja awal Injil Matius
dipercayai ditulis oleh seorang pemungut cukai
yang muncul dalam 9:9. Ini disokong oleh bukti-
bukti lain. Matius adalah satu-satunya penulis Injil
yang menyebutkan pemungut cukai ini sebagai
DzMatiusdz. Selain itu, tulisannya menunjukkan
minat terhadap angka dan pengetahuan
tempatan yang anda boleh jangkakan daripada
seorang pemungut cukai yang tinggal di tempat
itu pada masa itu. Matius ini adalah salah seorang
daripada dua belas murid Yesus (10:2-4).
Tahun Penulisan
Oleh kerana Matius memetik secara luas dari
Injil Markus, tampak jelas dia menulis Injilnya
kemudian, mungkin pada tahun 60-an, tetapi
hampir pasti sebelum kehancuran Yerusalem
pada 70M.
24
GAMBARAN KESELURUHAN
Matius, yang ditulis untuk orang Kristian Yahudi, berfokus kepada siapakah Yesus, mengapa Dia
datang, dan bagaimana Dia bertepatan dengan tujuan Allah yang lebih besar, menunjukkan bahawa
Dia adalah Mesias yang telah lama dinantikan, pembawa kerajaan Allah.
Matius
Injil Para Murid
17:1-13 Yesus dipermuliakan di atas gunung
17:14-18:35 Lebih banyak mukjizat dan
perumpamaan tentang kerajaan
Allah
19:1-12 Ajaran Yesus mengenai perceraian
dan perkahwinan
19:13-15 Yesus memberkati kanak-kanak
19:16-20:28 Ajaran tentang kekayaan dan
kebesaran dalam kerajaan Allah
20:29-34 Dua orang buta disembuhkan
21:1-11 Yesus masuk ke Yerusalem
21:12-17 Yesus membersihkan Bait Suci yang
menjadi pasar dan menyembuhkan
orang di sana
21:18-23:39 Perumpamaan dan pengajaran
tentang perselisihan Yesus dengan
para pemimpin Yahudi
24:1-25:46 Ajaran Yesus tentang akhir zaman
Mengapa Yesus Mati
26:1-16 Para pemimpin Yahudi merancang
untuk membunuh Yesus dan Yudas
bersetuju untuk mengkhianati-Nya
26:17-30 Yesus dan murid-murid-Nya
merayakan Paskah
26:31-35 Yesus meramalkan penyangkalan
Petrus terhadap-Nya
26:36-56 Doa dan pengkhianatan terhadap
Yesus di Getsemani
26:57-75 Yesus disoal oleh para pemimpin
Yahudi dan Pilatus, dan disangkal
oleh Petrus
27:1-10 Yudas menggantung dirinya
27:11-44 Perbicaraan dan penyaliban Yesus
27:45-66 Kematian dan pengebumian Yesus
28:1-15 Penemuan kubur yang kosong dan
Yesus yang bangkit
28:16-20 Yesus mengutus murid-murid-Nya
ke dunia dengan berita baik
Matius 25
Siapakah Yesus
1:1-17 Nenek-moyang Yesus melalui Raja
Daud kepada Abraham
Bagaimana Yesus Datang
1:18-25 Keadaan semasa kelahiran Yesus
2:1-12 Ahli ilmu bintang menyembah bayi
Yesus
2:13-23 Keluarga Yesus melarikan diri dari
Raja Herodes
3:1-12 Yohanes Pembaptis menyediakan
jalan untuk pelayanan Yesus
3:13-17 Pembaptisan Yesus dan
pengesahan Allah
Apa yang Yesus Ajarkan
4:1-11 Yesus mengatasi godaan Iblis
4:12-25 Yesus memulakan pelayanan-Nya
dan memanggil murid-murid-Nya
yang pertama
5:1-7:29 Khutbah di Bukit: kehidupan dalam
kerajaan Allah
8:1-9:34 Kewibawaan Yesus ditunjukkan
dalam mukjizat
9:35-10:42 Yesus mengutus dua belas
murid-Nya untuk mengumumkan
kedatangan kerajaan Allah
11:1-12:50 Respons terhadap pelayanan Yesus
13:1-52 Perumpamaan tentang kerajaan
Allah
13:53-14:12 Konflik yang semakin meningkat
mengenai pelayanan Yesus dan
kematian Yohanes Pembaptis
14:13-15:39 Penyediaan Yesus ditunjukkan
dalam mukjizat
16:1-12 Peringatan Yesus tentang orang
Farisi dan Saduki
16:13-20 Petrus mengiktiraf Yesus sebagai
Mesias Israel
16:21-28 Yesus meramalkan penderitaan dan
kematian-Nya yang akan datang
GARIS BESAR – MATIUS
Yesus, Mesias
Matius menunjukkan bahawa Yesus adalah
Mesias melalui salasilah-Nya (1:1-17), gelaran-
gelaran (seperti Anak Daud dan Mesias),
persamaan dengan Israel (misalnya 2:15),
dan penggenapan nubuatan. Dia memetik
Perjanjian Lama secara meluas, yang menun-
jukkan bagaimana peristiwa dalam kehidupan
Yesus menggenapi apa yang tertulis (1:22; 4:14;
8:17; 12:17; 21:24), mengesahkan tuntutan
mesianik-Nya. Matius juga membuat persa-
maan antara Musa dan Yesus. Sebagai contoh,
sama seperti Musa meninggalkan Mesir,
demikian juga Yesus; sama seperti Musa
menerima Perintah Allah di sebuah gunung,
demikian juga Yesus menjelaskan perintah-
perintah itu di sebuah gunung (Khutbah di
Bukit).
Yesus, Raja
Matius menggambarkan Yesus sebagai Raja
tertinggi, dari keturunan Daud (1:1-17) dan
dihormati oleh orang Majus yang bukan
Yahudi yang mencari Raja orang Yahudi (2:2),
menggariskan sifat global kedudukan-Nya
sebagai raja. Yesus menuntut hak Raja untuk
menghakimi semua orang pada akhir zaman
(25:31-46) dan Dia menyerahkan kewibawaan
kerajaan-Nya atas semua bangsa kepada
murid-murid-Nya (28:16-20).
Pemerintahan ini juga dilihat dalam penekanan
Matius pada Dzkerajaan Allahdz; menulis untuk
para pembaca Yahudi, dia secara umum
menyebutnya sebagai Dzkerajaan syurgadz
kerana orang Yahudi mengelak daripada
menggunakan nama Allah. Orang Yahudi
percaya kerajaan Allah akan datang dengan
penuh kuasa pada akhir zaman, membawa
penghakiman terhadap musuh-musuh Allah;
tetapi Yesus mengatakan itu sudah mula
datang sekarang, kerana Dia, Sang Raja sudah
ada di sini. Kerajaan-Nya mempunyai dimensi
masa sekarang (misalnya 12:28) dan masa
hadapan (misalnya 24:36-51).
Yesus, Pemenuhan dan Asas
Petikan Matius yang luas dari Perjanjian Lama
(misalnya 2;5-6; 3:3; 4:4,6-7; 11:10; 13:13-15;
15:7; 21:4-5,9,13,16) bersama-sama dengan
penggunaan frasa Dzsupaya terlaksanalahdz
(misalnya 1:22-23; 4:14-16; 8:17; 12:17-21; 21:4-5)
mengesahkan pandangannya terhadap Yesus
sebagai pemenuhan harapan orang Yahudi untuk
seorang M
.jpeg)
