Perjanjian baru 2
esias, iaitu seorang pembebas yang
dihantar oleh Allah sendiri. Dia menekankan lebih
jauh kepercayaan ini tentang Yesus sebagai
pemenuhan harapan itu, dan menarik
persamaan, secara tersurat dan tersirat, antara
Musa sebagai pembawa Perjanjian Lama dan
Yesus sebagai pembawa yang baru. Oleh itu,
sama seperti Musa meninggalkan Mesir,
demikian juga Kristus datang dari sana. Sama
seperti Musa menerima Sepuluh Perintah di atas
gunung (Keluaran 19:20-20:1), begitu juga Yesus
menjelaskan perintah-perintah itu melalui
Khutbah di Bukit. Sama seperti Musa berhadapan
dengan kekurangan iman yang mengejutkan
(Keluaran 32:1-20) ketika dia turun dari gunung
itu, demikian jugalah Yesus (17:14-20).
Yesus, Guru
Matius mengumpulkan ajaran Yesus ke dalam
lima bahagian utama, mengingat semula Musa
dan lima kitab Hukumnya dan menunjukkan
bahawa Yesus bukan sahaja seorang guru tetapi
seorang Musa baru yang akan membawa satu
pembebasan baru. Lima bahagian utama ini
merangkumi:
• Kehidupan kerajaan – Khutbah di Bukit
(5:1-7:29).
• Misi kerajaan – ajaran tentang misi
(10:1-42)
• Prinsip kerajaan – perumpamaan-
perumpamaan tentang kerajaan (13:1-58)
• Sikap kerajaan – menjaga yang lemah dan
mengampuni orang lain (18:1-35)
• Perspektif kerajaan – rancangan Allah
untuk sejarah, termasuk kehancuran
Yerusalem yang akan berlaku dan
kedatangan Kristus pada akhir zaman
(24:1-25:46)
Oleh itu, titik utama dalam Injil Matius, baik
dalam pengajaran langsung maupun perumpa-
maan, adalah komuniti baru kerajaan Allah.
Ketika para ahli mistik Yahudi berbicara tentang
lokasi dan penampilan fizikal syurga, Kristus
membicarakan inti pati kerajaan syurga,
26
TEMA KUNCI – MATIUS
Matius 27
Yesus, Hakim
Kerana Yesus adalah Raja, Dia juga adalah hakim
tertinggi. Walaupun mesej Yesus adalah berita
yang baik, namun Dia tidak takut untuk membi-
carakan penghakiman Allah yang akan datang
kepada mereka yang tidak mempercayai mesej-
Nya (misalnya 11:20-24; 12:22-42; 23:1-25:46).
Penghakiman ini menggariskan keperluan untuk
membuat keputusan yang baik mengenai Yesus
sekarang, atau berhadapan dengan risiko
kehilangan hidup kita untuk selama-lamanya
(misalnya 10:32-33; 16:24-27).
terutama dalam perumpamaan-perumpamaan di
bab 13. Sebagai raja sejati kerajaan itu, Dia me-
manggil orang lain ke dalam pelayanan diraja-
Nya. Fokus komunal ini menunjukkan dirinya
juga, kerana inilah satu-satunya Injil yang me-
nyebutkan gereja itu sendiri (16:18; 18:17). Para
pembaca Injil Matius akan mendapati diri mereka
bertumbuh dalam satu kesedaran yang men-
dalam tentang tempat mereka sendiri dalam
rancangan Allah yang kekal dan abadi.
DzDiberkatilah mereka yang lapar dan dahaga
akan perbenaran, kerana mereka akan dipuas-
kandz (ayat 6)
Adakah kita mempunyai keinginan tertinggi
untuk mengenal Allah dan bersekutu dengan-
Nya (Filipi 3:10)?
DzDiberkatilah mereka yang berpengasihan,
kerana mereka akan dikasihani jugadz (ayat 7)
Adakah kita berbelas kasihan kepada orang
lain (Lukas 10:36-37)?
DzDiberkatilah mereka yang suci hati, kerana
mereka akan melihat Allahdz (ayat 8)
Adakah kita mempunyai hati yang tulus dan
tidak terbahagi yang mencari Allah di atas
segalanya (Mazmur 86:11)?
DzDiberkatilah mereka yang mendamaikan
manusia, kerana mereka akan dipanggil anak-
anak Allahdz (ayat 9)
Seberapa Dzsensitifnyadz kita, dalam berkeras
untuk hak kita? Adakah kita berdoa, melakukan
semua yang kita mampu untuk membawa
kedamaian, termasuklah berdiam diri pada
waktu-waktu yang tertentu (Ibrani 12:14)?
DzDiberkatilah mereka yang dianiaya demi
perbenaran, kerana kerajaan syurga untuk
merekadz (ayat 10-12)
Adakah kehidupan kita berbeza dengan
kehidupan di sekeliling kita (2 Timotius 3:12)?
Yesus berkata bahawa sebagai warga kerajaan ini kita
seharusnya membangun hidup kita, bukan hanya
dengan mendengar ajaran-Nya tetapi juga dengan
melakukannya.
DzDiberkatilah mereka yang miskin kerohanian,
kerana merekalah yang empunya kerajaan
syurgadz (ayat 3)
Adakah kita rendah hati? Apakah respons kita
ketika kita bertemu dengan Allah (Yesaya 57:15)?
DzDiberkatilah mereka yang bersedih, kerana
mereka akan terhiburdz (ayat 4)
Adakah kita menyedari kerosakan dalaman kita
sendiri (Roma 7:24)?
DzDiberkatilah mereka yang lemah lembut,
kerana mereka akan mewarisi bumi inidz (ayat 5)
Sejauh manakah kita menegaskan diri kita
sendiri; seberapa sensitifkah kita (Bilangan 12:3)?
Sikap-sikap yang Diberkati
Matius 5:1-16: Kualiti-kualiti khas, dalaman dan rohani yang menandakan kita sebagai warga
kerajaan itu.
Menggunakan Firman Allah
Ramai pengkhutbah pada hari ini hanya
menggunakan Perjanjian Baru, tetapi Matius
menunjukkan bagaimana Perjanjian Lama dan
Perjanjian Baru saling melengkapi. Yesus tidak
datang untuk menghapuskan Perjanjian Lama
tetapi untuk menggenapinya (5:17-18), seperti
yang ditunjukkan oleh Matius dengan sering
memetik daripadanya. Dia ingin kita melihat
garis aktiviti Allah yang tidak terputus dalam
sejarah, merentang kembali kepada Abraham
dan Musa dan maju ke akhir zaman ini.
Pengkhutbah-pengkhutbah yang bijak akan
mencerminkan hal ini dalam khutbah mereka.
Bergantung pada Firman Allah
Bagi Yesus, firman Allah bukanlah sesuatu
untuk dipelihara dan disimpan sendiri seperti
yang dilakukan oleh orang Farisi, tetapi satu
realiti yang dinamik yang mengubah
kehidupan. Dia mencontohkan kepercayaan-
Nya (5:18) dan kebergantungan-Nya pada
firman Allah (4:1-11). Firman Allah masih hidup
dan aktif.
Mengajarkan Firman Allah
Walaupun Matius memberi kita lima blok
utama pengajaran Yesus, jelas bahawa Yesus
mengajar lebih banyak lagi, dan menyokong-
nya dengan mukjizat-mukjizat-Nya (4:23-25),
serta menga-gumkan orang ramai dengan
kewibawaan-Nya (7:28-29). Dia menggunakan
ilustrasi yang sederhana untuk mengajarkan
kebenaran yang sangat mendalam (misalnya
perumpamaan) dan menjadikannya mudah
diingati melalui struktur yang sederhana (misal-
nya Ucapan Yang Diberkati, 5:3-11). Pengajaran
yang baik memperhatikan keperluan mereka
yang diajar.
Mengikuti Firman Allah
Yesus berkata kita harus membina kehidupan
kita, bukan hanya dengan mendengarkan ajaran-
Nya tetapi juga mempraktikkannya (7:24-27).
Matius terus-menerus menekankan tuntutan
pemuridan, yang melibatkan mencari kerajaan
Allah terlebih dahulu (6:25-34) dan mempertaruh-
kan segala sesuatu untuk mengikuti Yesus
(misalnya 4:19; 8:18-22; 10:32-39; 16:24-25). Tetapi
mereka yang melakukannya akan mendapati diri
mereka diberikan ganjaran yang berllimpah-
limpah (misalnya 19:27-30).
Mempercayai Firman Allah
Kita tidak selalu melihat dengan segera hasil dari
apa yang kita taburkan, dan demikian jugalah
dengan firman Allah (13:1-23). Namun, kerana itu
adalah firman Allah, firman tentang kerajaan-Nya,
ada kuasa di dalamnya dan ia akan bertumbuh
(13:31-33). Sekiranya kita hidup berdasarkan
prinsip-prinsip kerajaan Allah, maka Allah akan
selalu memperbenarkan apa yang kita lakukan,
seperti yang Dia lakukan dalam kehidupan Yesus.
Berkongsi Firman Allah
Walaupun Matius berfokus terutama pada misi
Yesus kepada orang Yahudi (misalnya 10:5-6),
namun dia tahu bahawa mesej Yesus adalah
untuk semua orang, walau apapun bangsa dan
latar belakang sosial mereka (2:1-12; 8:5-13; 21:43;
28:18-20). Pemberitaan kita tentang Injil tidak
seharusnya hanya untuk orang Dzyang seperti
kitadz sahaja.
DzYesus menjelajah ke serata Galilea.
Dia mengajar di rumah ibadat dan
menyampaikan Injil Kerajaan Allah serta
menyembuhkan semua jenis penyakit
dan kesakitan dalam kalangan mereka.dz
(Matius 4:23)
APLIKASI UNTUK HARI INI – MATIUS
28
Mukjizat Penyembuhan
Sekumpulan orang yang sakit
Matius 12:15; 15:29-31;
Markus 7:31-37
Orang yang menghidapi
penyakit kulit
Matius 8:2-4; Markus 1:40-44;
Lukas 5:12-14
Hamba ketua tentera Romawi
Matius 8:5-13; Lukas 7:1-10
Ibu mertua Petrus
Matius 8:14-15; Markus 1:29-31;
Lukas 4:38-39
Orang lumpuh
Matius 9:2-8; Markus 2:3-12;
Lukas 5:18-26
Wanita pesakit pendarahan
Matius 9:20-22; Markus 5:25-34;
Lukas 8:43-48
Dua orang buta
Matius 9:27-31
Orang lumpuh sebelah tangan
Matius 12:10-13; Markus 3:1-5;
Lukas 6:6-10
Dua orang buta di Yerikho
Matius 20:29-34; Markus 10:46-
52; Lukas 18:35-43
Orang yang bisu tuli
Markus 7:31-37
Orang yang buta di Betsaida
Markus 8:22-26
30
Mukjizat-mukjizat Yesus Kristus
Orang yang sakit busung
Lukas 14:1-4
Sepuluh orang pesakit kusta
Lukas 17:11-19
Telinga Malkus
Lukas 22:50-51
Anak pegawai kerajaan di
Kapernaum
Yohanes 4:46-54
Lelaki uzur di pinggir kolam
Yohanes 5:1-9
Lelaki yang buta sejak lahir
Yohanes 9:1-41
Menenangkan badai
Matius 8:23-27; Lukas 8:22-25;
Markus 4:36-41
Berjalan di atas air
Matius 14:22-33; Markus 6:45-
51; Yohanes 6:15-21
Syiling di dalam mulut ikan
Matius 17:24-27
Memberi makan 5,000 orang
Matius 14:13-21; Markus
6:32-44; Lukas 9:10-17;
Yohanes 6:1-13
Memberi makan 4,000 orang
Matius 15:32-39; Markus 8:1-10
Menangkap ikan
Lukas 5:1-11
Pokok ara yang layu
Matius 21:18-22;
Markus 11:12-14,20-24
Air berubah menjadi air anggur
Yohanes 2:1-11
Menangkap ikan untuk
sarapan
Yohanes 21:1-14
Mukjizat Kebangkitan
Anak balu di Nain
Lukas 7:11-15
Anak Yairus
Matius 9:18-19,23-25; Markus
5:22-24,35-43; Lukas 8:41-42;
49-56
Lazarus
Yohanes 11:1-44
Pengusiran
Dua orang yang tinggal di gua
kubur
Matius 8:28-34; Markus 5:1-17;
Lukas 8:26-37
Seorang lelaki bisu
Matius 9:32-34
Orang yang buta dan bisu
Matius 12:22; Lukas 11:14
Anak seorang wanita Kanaan
Matius 15:21-28; Markus 7:24-30
Lelaki di rumah ibadat
Markus 1:21-28; Lukas 4:31-37
Anak lelaki yang menghidap
sakit gila babi
Matius 17:14-19; Markus 9:14-28;
Lukas 9:37-42
Seorang perempuan bongkok
Lukas 13:11-13
Mukjizat Alam Semula Jadi
Matius 31
Pelita di bawah pasu
Matius 5:14-16; Markus 4:21-22;
Lukas 8:16-17; 11:33
Orang bijak dan orang bodoh
dalam membina rumah
Matius 7:24-27; Lukas 6:47-49
Perca kain baru pada pakaian
lama
Matius 9:16; Markus 2:21;
Lukas 5:36
Air anggur baru dalam kirbat
kulit yang lama
Matius 9:17; Markus 2:22;
Lukas 5:37-38
Penyemai dan biji benih
Matius 13:3-8,18-23; Markus
4:2-8,13-20; Lukas 8:5-8,11-15
Lalang di antara gandum
Matius 13:24-30,36-43
Biji sawi
Matius 13:31-32; Markus
4:30-32; Lukas 13:18-19
Ragi
Matius 13:33; Lukas 13:20-21
Harta tersembunyi
Matius 13:44
Mutiara yang paling tinggi
nilainya
Matius 13:45-46
Pukat
Matius 13:47-50
Domba yang hilang
Matius 18:12-14; Lukas 15:4-7
Hamba yang tidak berbelas
kasihan
Matius 18:23-35
Pekerja di ladang anggur
Matius 20:1-16
Dua orang anak
Matius 21:28-32
Penyewa ladang
Matius 21:33-46; Markus 12:1-12;
Lukas 20:9-19
Majlis perkahwinan
Matius 22:1-14
Pokok ara dan daun-daunnya
Matius 24:32-33; Markus
13:28-29; Lukas 21:29-31
Hamba yang bijaksana
Matius 24:45-51; Lukas 12:42-46
Sepuluh anak dara
Matius 25:1-13
Wang emas
Matius 25:14-30
Domba dan kambing
Matius 25:31-46
Benih yang tumbuh
Markus 4:26-29
Pemiutang wang
Lukas 7:41-43
Orang Samaria yang baik hati
Lukas 10:30-37
Sahabat pada lewat malam
Lukas 11:5-8
Perumpamaan-perumpamaan Yesus Kristus
Seorang kaya yang bodoh
Lukas 12:16-21
Hamba yang berjaga-jaga
Lukas 12:35-40
Pokok ara yang tidak berbuah
Lukas 13:6-9
Tempat duduk dalam majlis
perkahwinan
Lukas 14:7-14
Jamuan besar
Lukas 14:16-24
Pengorbanan menjadi murid
Yesus
Lukas 14:28-33
Wang yang hilang
Lukas 15:8-10
Anak lelaki yang hilang
Lukas 15:11-32
Pengurus yang cerdik
Lukas 16:1-8
Orang kaya dan Lazarus
Lukas 16:19-31
Tuan dan hamba
Lukas 17:7-10
Hakim yang tidak adil
Lukas 18:1-8
Orang Farisi dan pemungut
cukai
Lukas 18:9-14
Sepuluh wang mina
Lukas 19:12-27
RINGKASAN
Dalam Injilnya, Markus melukiskan satu
gambaran yang jelas tentang Yesus sebagai
seorang Mesias (Penyelamat) yang tidak
seharusnya kita abaikan. Dia telah menyusun
bahannya secara kronologi, dengan lebih
banyak penekanan pada pekerjaan Yesus di
Galilea dan pada minggu terakhir hidup-Nya.
Dia menulis untuk mereka yang bukan dari
latar belakang Yahudi, kerana dia sering men-
jelaskan sejarah dan tradisi orang Yahudi.
Hakikatnya, dia mungkin mempertimbangkan
para pembaca Romawi.
Injil Markus adalah satu-satunya Injil yang
mengandungi perkataan Injil yang sebenar,
yang bermaksud Dzberita baikdz, dan dia dengan
jelas melihat Kristus sebagai berita baik bagi
semua orang: berita baik yang dinubuatkan
oleh Yesaya (1:2-3) dan yang disediakan
oleh Yohanes Pembaptis (1:2-8). Selepas
pembaptisan-Nya dan mengatasi godaan Iblis
(1:9-13), Yesus mula untuk mengumumkan
berita baik ini: kerajaan Allah telah tiba; dan itu
menuntut satu respons (1:14-20). Kerajaan
ini akan mempengaruhi seluruh kehidupan,
seperti yang ditunjukkan oleh Markus melalui
serangkaian cerita yang menunjukkan
kewibawaan Yesus atas segalanya: roh-roh
jahat (1:21-28), penyakit (1:29-34), kenajisan
(1:40-45), dosa (2:1-12), penyisihan (2:13-18),
tradisi keagamaan (2:18-22), bahkan hari Sabat
(2:23-3:6). Semua ini menarik ramai orang (3:7-
12), dan Yesus sekarang memanggil 12 orang
rasul untuk bekerja bersama-Nya (3:13-19).
Melanjutkan pelayanan-Nya, yang bermula di
Galilea dan di sekitar tasik itu, dan kemudian di
wilayah orang bukan Yahudi (7:24-9:32), Dia
sampai di Kaisarea Filipi yang pagan, di mana
Dia bertanya kepada para murid-Nya siapakah
Dia menurut mereka. Petrus mengakui Dia
sebagai Kristus, atau Mesias (8:27-30). Dari saat
itu, Yesus mula menjelaskan Mesias yang seperti
apakah Dia – membangunkan kerajaan Allah
bukan melalui kekuatan, tetapi melalui
penderitaan dan kematian (8:31-38). Selepas
penjelmaan-Nya (9:2-13), Yesus bergerak ke
selatan (10:1), mengajar mengenai pemuridan
dan meramalkan kematian-Nya dengan semakin
jelas (10:32-34).
Sepertiga terakhir dari Injil Markus dikhususkan
untuk minggu terakhir kehidupan Yesus:
kemasukan kemenangan-Nya ke Yerusalem dan
pembersihan Bait Suci (11:1-19), pengajaran dan
penentangan-Nya (11:20-13:37), pengurapan-Nya
(14:1-11), Perjamuan Terakhir (14:12-26), penang-
kapan-Nya di Getsemani (14:32-52) dan
perbicaraan, penyaliban-Nya serta pemakaman-
Nya (14:53-15:47). Namun begitu, Injil ini berakhir
dengan sebuah harapan, di mana para wanita
mendapati makam itu telah kosong dan malaikat-
malaikat mengisytiharkan bahawa Yesus telah
bangkit (16:1-8).
Bahagian yang terakhir (16:9-20) mungkin tidak
ditulis oleh Markus (bahasa Yunaninya berbeza)
tetapi ditambahkan oleh seorang pemimpin
gereja awal.
Penulis
Gereja awal sebulat suara bahawa penulisnya
adalah Yohanes Markus (lihat Kisah Para Rasul;
15:37-40; Kolose 4:10; 2 Timotius 4:11; Filemon 24;
1 Petrus 5:13). Tradisi mengatakan bahawa dia
mencatat khotbah Petrus di Roma. Ada yang
berpendapat bahawa dia adalah orang yang
disebutkan dalam Markus 14:51-52.
Tahun Penulisan
Ramai yang percaya bahawa ini adalah Injil yang
pertama, ditulis pada penghujung 50-an atau
awal 60-an ketika penganiayaan Romawi
terhadap orang Kristian semakin meningkat.
32
GAMBARAN KESELURUHAN
Injil yang paling pendek dan paling awal, Markus dituliskan dalam bahasa yang sederhana yang
penuh aksi dan bergerak pantas. Ia merupakan kisah hidup dan pengajaran Yesus, Mesias (8:29) dan
Anak Allah (15:39), yang ditolak oleh bangsa-Nya sendiri tetapi dipertahankan dan dibela oleh Allah
melalui kebangkitan-Nya.
Markus
Yesus untuk Para Pemula
In
jil Y
e
s
u
s
K
ris
tu
s
Markus 33
Jenis Mesias Yesus
8:31-9:1 Yesus memberitahu para murid
tentang penderitaan dan kematian-
Nya yang akan datang
9:2-13 Penjelmaan Yesus
9:14-29 Yesus menyembuhkan budak lelaki
yang dirasuk roh jahat
9:30-50 Ajaran Yesus tentang kebesaran dan
pelayanan dalam kerajaan Allah
10:1-12 Ajaran Yesus tentang perceraian
dan perkahwinan
10:13-16 Yesus menerima kanak-kanak dan
memberkati mereka
10:17-31 Ajaran tentang pemuridan dan
kekayaan
10:32-45 Yesus mengajar murid-murid-Nya
sekali lagi tentang penderitaan dan
pelayanan dalam kerajaan Allah
10:46-52 Yesus menyembuhkan Bartimeus
11:1-11 Yesus masuk dengan kemenangan
ke Yerusalem
11:12-26 Yesus mengusir para pedagang
dari Bait Suci
11:27-12:44 Pertikaian Yesus dengan pemimpin-
pemimpin Yahudi
13:1-37 Ajaran Yesus tentang akhir zaman
14:1-11 Yudas bersetuju untuk mengkhianati
Yesus
14:12-26 Yesus dan murid-murid-Nya
merayakan Paskah
14:27-31 Yesus meramalkan penyangkalan
Petrus
14:32-52 Doa dan penangkapan Yesus di
Getsemani
14:53-15:15 Perbicaraan Yesus dan penyangkalan
Petrus
15:16-47 Penyaliban dan pengebumian Yesus
16:1-20 Kebangkitan Yesus dan pengutusan
murid-murid-Nya
Pengenalan kepada Yesus Sang Mesias
1:1 Permulaan Injil tentang Yesus
1:2-8 Yohanes Pembaptis menyediakan
jalan bagi Yesus
1:9-11 Pembaptisan Yesus dan mesej Allah
tentang Dia
1:12-13 Yesus digoda oleh Iblis
1:14-20 Yesus memulakan pelayanan-Nya
dan memanggil murid-murid yang
pertama
1:21-2:12 Kewibawaan Yesus ditunjukkan dalam
perbuatan dan khutbah-Nya
2:13-14 Yesus memanggil Matius untuk
mengikut-Nya
2:15-3:6 Pertikaian dengan pemimpin-
pemimpin Yahudi
3:7-19 Populariti Yesus yang semakin
meningkat dan pemilihan dua belas
murid-Nya
3:20-35 Kontroversi yang semakin meningkat
tentang pelayanan Yesus
4:1-34 Perumpamaan tentang kerajaan Allah
4:35-5:43 Mukjizat di sekitar Galilea menunjuk-
kan kewibawaan Yesus
6:1-6 Yesus ditolak di Nazaret
6:7-13 Yesus mengutus dua belas murid
untuk meneruskan pekerjaan-Nya
6:14-29 Yohanes Pembaptis dihukum mati
oleh Herodes
6:30-56 Yesus memberi makan orang ramai,
berjalan di atas air dan menyembuh-
kan ramai orang
7:1-23 Ajaran Yesus tentang kebersihan
dalaman
7:24-8:10 Mukjizat Yesus di wilayah orang
bukan Yahudi
8:11-21 Para pemimpin Yahudi dan murid-
murid tidak memahami Yesus
8:22-26 Yesus menyembuhkan orang buta
8:27-30 Petrus mengakui Yesus sebagai
Mesias Israel
GARIS BESAR – MARKUS
Peribadi Yesus
Markus memperkenalkan Injilnya dengan
menekankan pada DzYesus Kristus, Anak
Allahdz (1:1), dengan segera menyatakan
siapakah Dia:
• Kristus (Yunani) atau Mesias (Ibrani),
yang bermaksud Dzyang diurapidz,
penyelamat dari Allah. Walaupun orang
pada zaman Yesus mengharapkan
Mesias yang bersifat ketenteraan, tetapi
Yesus akan membawa pembebasan
dengan cara yang sangat berbeza (8:27-
32).
• Anak Allah, seperti yang dinyatakan oleh
Allah sendiri (1:11; 9:7) dan ketua tentera
yang berdiri di hadapan salib (15:39).
Namun begitu, gelaran yang digemari oleh
Yesus bagi diri-Nya sendiri adalah Anak
Manusia kerana maksudnya tidak segera jelas.
Menggabungkan dua idea utama Perjanjian Lama
– Anak Manusia sebagai tokoh syurgawi yang
mulia (Daniel 7:13-14) dan sebagai tokoh duniawi
yang rendah (Mazmur 8:4) – ini menyimpulkan
secara tepat kedua-dua aspek sifat Yesus sebagai
Allah dan manusia.
Masalah Yesus
Yesus adalah satu masalah kepada ramai orang.
Keluarga-Nya berfikir Dia gila (3:20-21), para
pemimpin agama berfikir Dia dirasuk (3:22),
orang kampung-Nya keliru oleh-Nya (6:1-6), dan
bahkan murid-murid-Nya sendiri pun tidak
memahami-Nya (4:13; 8:14-21, 31-34). Hanya roh-
roh jahat yang mengetahui siapakah Dia (1:24, 34;
5:7)! Tetapi perkara ini bukan satu kebetulan.
Yesus tidak membuat jelas identiti-Nya, dan
sering memberitahu mereka yang mengetahui-
nya untuk tidak memberitahu orang lain (1:44;
5:43; 8:30) kerana harapan yang salah pada masa
34
TEMA KUNCI – MARKUS
Lintasan pejalan kaki, Jepun. Markus memberitahu kita bahawa berita baik kerajaan Allah ada
di sini dan pintu untuknya terbuka bagi semua orang.
Markus 35
mengikuti-Nya dengan kos yang mahal dan
sepenuh hati, seperti yang disedari oleh pemuda
kaya itu (10:17-31).
Mesej Yesus
Markus memulakan ceritanya dengan menggam-
barkannya sebagai Dzpermulaan Injil tentang
Yesus Kristusdz (1:1). Perkataan Injil bermaksud
Dzberita baikdz: berita baik bahawa kerajaan Allah
telah datang dan pintunya terbuka untuk semua
orang. Sebagai pengikut Yesus, kita juga diminta
untuk memusatkan perhatian pada berita baik-
Nya ketika kita menyampaikan mesej-Nya kepada
orang lain.
Kasih Yesus
Yesus bergaul dengan semua jenis orang,
terutama sekali dengan mereka yang dihindari
oleh para pemimpin agama dan yang mereka
sebutkan sebagai Dzorang berdosadz, yang bererti
orang yang tidak bermoral atau mereka yang
tidak mematuhi semua peraturan dan amalan
agama mereka. Mereka memandang rendah
Yesus kerana ini, tetapi Yesus berkata mereka
inilah yang memerlukan-Nya (2:15-17). Pelayanan
kita seharusnya menjangkau semua jenis
manusia, bukan hanya orang baik atau jenis yang
kita sukai.
Kewibawaan Yesus
Markus mempersembahkan Yesus sebagai
Penyelamat yang berkuasa dengan kewibawaan
atas setiap aspek kehidupan. Tidak ada yang
lebih besar daripada-Nya, sama ada penyakit,
dosa, alam semula jadi atau kematian. Namun
Dia tidak pernah menggunakan kewibawaan ini
untuk kepentingan diri sendiri (misalnya 14:44-
50). Kita juga harus menggunakan kewibawaan
Tuhan dengan cara yang sama.
Cabaran Yesus
Markus menunjukkan bahawa mereka yang
percaya kepada Yesus harus bersedia untuk
menyangkal diri mereka sendiri dan mengikuti-
Nya dengan segenap jiwa raga mereka (8:34-35;
12:29-31). Apabila Yesus bertanya kepada murid-
murid-Nya tentang pandangan yang berbeza
terhadap-Nya (8:27-29), Dia lebih tertarik pada
apa yang mereka sendiri percayai, dan bukannya
pendapat-pendapat yang mereka kumpulkan
dari orang lain. Hanya kekaguman pada Yesus
sahaja tidak mencukupi; yang dituntut adalah
tidak dapat menahan-Nya.
Penderitaan Yesus
Walaupun Markus tidak terlalu memperlihatkan
secara terperinci penderitaan Yesus, dan
menyimpulkan penyaliban dengan kata-kata
sederhana Dzmereka menyalib-Nyadz (15:24),
namun jelas sekali bahawa ini adalah fokus dan
kemuncak Injilnya dan semua yang telah diramal-
kan oleh Yesus (8:31; 9:12; 10:33-34; 14:21).
Jalan Yesus
Para murid sering diingatkan bahawa mereka
juga perlu berjalan di jalan Yesus, bersedia untuk
menolak daya tarikan kebesaran (9:33-36) dan
menderita seperti-Nya (8:34-37). Apabila Injil
Markus dibaca pada zaman Empayar Romawi, di
mana ramai orang Kristian menderita kerana
iman mereka, kata-kata-Nya pasti memberi kesan
yang besar.
itu tentang siapa Mesias dan apa yang akan
dilakukannya. Hanya apabila tidak ada salah
faham tentang Mesias seperti apa yang Dia
dakwa, barulah Dia secara terang-terangan
mengakuinya (14:60-64). Sudah tentu, selepas
kebangkitan, rahsia mesianik ini tidak perlu
dirahsiakan lagi.
Kuasa Yesus
Yesus menyokong tuntutan-Nya dengan menun-
jukkan kewibawaan-Nya. Dia mengalahkan roh-
roh jahat (1:21-28), menyembuhkan penyakit
(1:29-45), mengampuni dosa (2:1-12), mengawal
alam semula jadi (4:35-41) dan bahkan mengatasi
kematian (5:35-43). Bahkan dalam perjumpaan-
Nya dengan Pilatus, Dia tetap mendiamkan
kewibawaan-Nya – tahanan berkuasa ke atas
orang yang menangkapnya (15:1-15, terutamanya
ayat 5). Kuasa-Nya yang sepenuhnya ditunjukkan
pada kebangkitan di mana kematian itu sendiri
APLIKASI UNTUK HARI INI – MARKUS
DzBenarlah Dia Anak Allah!dz
(Markus 15:39)
Cara Yesus
Mesej Yesus bukan hanya diberitakan dengan
kata-kata, tetapi didukung dengan demonstra-
si yang jelas tentang kasih dan kuasa Allah
melalui mukjizat penyembuhan-Nya, dan Dia
mengutus murid-murid-Nya untuk melakukan
perkara yang sama (3:14-15; 6:6-13). Di akhir
Injil Markus yang diperpanjangkan, cabaran ini
diulang (16:15-18), dan walaupun bahagian itu
tidak ditulis oleh Markus sendiri, ia menunjuk-
kan bahawa perkara seperti itu masih diharap-
kan di gereja awal dan merupakan satu
cabaran bagi kita pada hari ini.
Tindakan Yesus
Markus mempersembahkan Yesus sebagai
seorang yang tidak duduk diam memikirkan
pelbagai perkara, tetapi bertindak melakukan-
nya. Salah satu kata kegemaran Markus adalah
Dzsegeradz, yang menghubungkan satu cerita
dengan cerita yang lain, dan membuat semuanya
bergerak dengan pantas. Tindakan-Nya menarik
perhatian orang biasa yang tidak mempunyai
masa untuk perdebatan agama yang panjang dari
para ahli kitab dan orang Farisi. Seberapa
aktifkah kita?
36
dalam cerita itu sendiri. Pada awalnya dia
mengungkapkan siapakah Yesus menurutnya,
Kristus (Mesias) dan Anak Allah (1:1,11). Soalan
utama dalam kitab ini adalah apakah watak-
watak dalam cerita itu akan bersetuju dengan
narator itu.
Seperti yang dipersembahkan oleh Markus,
kehidupan umum Yesus ditandai dengan konflik
dengan keluarga-Nya dan sesama penduduk di
Nazaret (3:21,30-35; 6:1-5), para pengikut-Nya
(8:14-21), pihak berkuasa Yahudi (misalnya 3:1-6;
8:11-13; 12:1-44) dan kuasa-kuasa kejahatan
(1:12-13,21-27; 5:1-13; 9:14-29). Entah bagaimana,
mereka semua gagal untuk mengenali atau
mengakui Yesus tentang siapakah Dia. Kuasa-
kuasa jahat mengenali Yesus sebagai DzYang
Suci daripada Allahdz (1:24, bandingkan dengan
1:34; 5:7) tetapi nilai pengakuan itu terbatas
kerana mereka tidak tunduk kepada-Nya secara
sukarela. Namun, itu menunjukkan kepada kita
bahawa wawasan yang benar diberikan secara
luar biasa.
Markus menulis kisahnya tentang Yesus dalam
bahasa yang langsung dan kuat. Dia memasuk-
kan cerita-cerita yang relatif panjang dan
pengajaran yang terhad oleh Yesus. Injil ini
penuh dengan aksi dan sering menggunakan
kata Dzsegeradz (Dzserta-mertadz, Dzlantasdz) untuk
menghubungkan adegan-adegan. Petunjuk lain
bagi pergerakan yang pantas ini adalah hakikat
bahawa banyak frasa bermula dengan kata
hubung Dzdandz, walaupun ia biasanya tidak
diterjemahkan dalam Bahasa Inggeris.
Karakter bahasa sehari-hari dan gaya sesuai
dengan jenis orang yang menyertai Yesus da-
lam cerita ini: kebanyakan daripada mereka
adalah orang biasa seperti nelayan, para wanita
(yang pada zaman itu dilihat lebih rendah da-
ripada kaum lelaki), dan orang terbuang seperti
pesakit kusta, pemungut cukai, dan orang ber-
dosa yang lain.
Narator dalam catatan ini adalah orang luar
dari peristiwa ini dan tidak pernah muncul
Penggunaan Kata DzSegeradz oleh Markus
Markus 37
Yerusalem Pada Masa Yesus
Herodes Agung bertanggung-
jawab dalam program
pembangunan semula yang
besar-besaran, mengubah
Yerusalem menjadi kota
bergaya Romawi yang indah.
Bait Suci dibangun semula di
kawasan yang lebih luas
menghadap ke dua lembah
utara-selatan, bersebelahan
dengan sebuah kubu Romawi.
Beberapa kedudukan tembok
tidak dapat dipastikan.
Taman pemakaman di Yerusalem, tempat
tradisi pemakaman dan kebangkitan Yesus.
Via Dolorosa,
Perjalanan Yesus ke kayu salib.
Pintu Gerbang Domba
Mazbah
Ruang Dalam
Halaman Kaum Lelaki
Halaman Kaum Wanita
Pintu Gerbang Indah
Pintu
Gerbang
Emas
Pintu Gerbang
Huldah
Halaman Orang
Bukan Yahudi
Pintu Gerbang
Koponius
RINGKASAN
Lukas menyusun dengan teratur kisah
kehidupan Yesus yang membawa kita dalam
satu perjalanan:
Dari Syurga ke Betlehem
Dengan latar belakang kedatangan pembuka
jalan Mesias (1:5-25, 39-80), Lukas menunjuk-
kan bahawa Yesus bukan manusia biasa tetapi
DzAnak Allah Yang Maha Tinggidz (1:32), Allah
sendiri secara ajaib datang kepada kita
(1:26-38). Dilahirkan di kota Daud di Betlehem
(2:1-7), Yesus disambut oleh orang biasa
(2:8-20) dan diakui oleh orang yang setia
secara rohani (2:21-38).
Dari Betlehem ke Galilea
Keluarga itu pulang ke Galilea di mana Yesus
dibesarkan (2:39-40). Tanpa memberitahu apa-
apa tentang tahun-tahun ini kecuali satu
kunjungan ke Yerusalem (2:41-52), Lukas terus
melompat ke hadapan bercerita mengenai
pelayanan persediaan Yohanes Pembaptis,
pembaptisan (3:1-20) dan godaan yang
dihadapi Yesus (4:1-13). Kembali ke Nazaret,
melalui satu pembacaan dari Yesaya, Yesus
mengisytiharkan jenis pelayanan yang Dia
mulakan, yang merupakan pembebasan bagi
orang tawanan (4:14-21). Tetapi Nazaret
menolak-Nya, jadi Dia berpindah ke
Kapernaum (4:22-31) di mana Dia mengajar,
menyembuhkan, melakukan mukjizat dan
melatih murid-murid-Nya (4:31-9:50). Akhirnya
Petrus memahami bahawa Yesus adalah
Mesias dan sejak saat itulah Yesus mula
bercerita kepada murid-murid-Nya tentang
kematian yang menanti-Nya dan cabaran-
cabaran yang dihadapi mereka (9:18-26).
Dari Galilea ke Yerusalem
Kemudian Yesus memulakan perjalanan yang
panjang ke Yerusalem (9:51 dst.), mengajar
semua orang yang mahu mendengarkan, tetapi
juga menghadapi penentangan yang semakin
meningkat (11:14-23, 37-54; 20:1-26). Perjalanan
itu memuncak dengan kemenangan masuk
ke Yerusalem dan Bait Suci (19:28-44), yang
membuatkan para pemimpin agama menjadi
lebih bertekad untuk menyingkirkan-Nya
(19:47-48). Mereka berjaya dengan memalsukan
tuduhan dan menyalibkan-Nya (22:1-23:56).
Walaupun ini kelihatan seperti akhir cerita, tetapi
tidak: Yesus bangkit kembali dan menampakkan
diri kepada murid-murid-Nya (24:1-49).
Dari Yerusalem ke Syurga
Perjalanan itu selesai apabila Yesus kembali ke
syurga (24:50-53). Tetapi cerita itu belum
berakhir, kerana Lukas melanjutkannya dalam
Kisah Para Rasul.
Penulis
Lukas, seorang doktor (Kolose 4:14) dan teman
perjalanan Paulus (2 Timotius 4:11) menulis Injil
Lukas dan Kisah Para Rasul, kedua-dua kitab ini
ditujukan kepada orang yang sama, seorang
penaung yang kaya bernama Teofilus (Lukas 1:3;
Kisah Para Rasul 1:1).
Tahun Penulisan
Kemungkinan Injil Lukas ditulis selepas Injil
Markus, kerana dia memetik sangat banyak
bahan daripadanya. Sukar untuk memastikan
dengan tepat bila ia ditulis. Ada pendapat yang
mengatakan Injil ini ditulis pada 60-an abad
pertama Masihi, dan yang lain berpendapat ia
ditulis sekitar 80-an. Ini mencadangkan satu
tarikh di antara 60 dan 70 Masihi.
GAMBARAN KESELURUHAN
Berdasarkan pada Injil Markus tetapi dikembangkan melalui penelitian yang cermat (1:1-4), Injil Lukas
adalah satu-satunya Injil yang mempunyai sambungan (Kisah Para Rasul), yang membawa mesej
Yesus dari Yerusalem ke Roma, menekankan bahawa ia adalah untuk semua orang di mana sahaja.
Lukas
Injil untuk Semua
In
jil Y
e
s
u
s
K
ris
tu
s
38
Nain
Salim
Nasaret
Kana ?Gergesa
Betsaida-Julias
Korazin
Kapernaum
Tiberias
Tasik
Galilea
Tasik
Huleh
Kaisarea
Filipi
Gn. Hermon
Gn. Ebal Sebaste
(Samaria)
Sikhar
Gn. Gerizim
Efraim
batu
Betfagi
Betania
Betlehem
Yerusalem
Y U D E A
P E R E A
S A M A R I A
D E K A P O L I S
G A L I L E A
Efraim
km
Kehidupan dan Pelayanan Yesus
Selain daripada masa-Nya di Mesir ketika
masih bayi, Yesus menghabiskan hampir
seluruh hidup-Nya di Palestin. Sebagai
seorang pengkhotbah yang mengembara,
Dia meluangkan tempoh masa awal ini di
Galilea dan sekitarnya, melakukan
perjalanan sekali setahun ke Yerusalem
untuk Paskah, dan melakukan pelayanan
sepanjang perjalanan. Akhirnya Dia tahu
bahawa tiba masanya untuk melakukan
perjalanan ke selatan untuk kali terakhir.
1 Lahir di Betlehem
2 Membesar dan bekerja di Nazaret
3 Dibaptis oleh Yohanes Pembaptis
di Sungai Yordan
4 Godaan di padang gurun
5 Mengubah air menjadi air anggur di
Kana – mukjizat yang pertama
6 Ditolak di tempat asal-Nya
7 Di Laut Galilea – memanggil murid-
murid-Nya yang pertama
8 Diurapi oleh seorang wanita yang
berdosa
9 Menyembuhkan dan mengajar di
sekitar Laut Galilea
10 Menenangkan ribut di Laut Galilea
11 Dua belas murid diutus
12 Mengembara di sekitar daerah Galilea
– mengajar, mukjizat penyembuhan
13 Pengakuan Petrus bahawa Kristus
adalah Tuhan, Yesus meramalkan
kematian-Nya
14 Yesus dipermuliakan
15 72 murid diutus
16 Membangkitkan Lazarus dari kematian
17 Melakukan perjalanan terakhir ke
Yerusalem
18 Membawa murid-murid menyendiri
untuk menjelaskan sekali lagi bahawa
Dia akan menggenapi nubuatan
Perjanjian Lama
19 Di Yerikho – menyembuhkan orang
buta, bertemu Zakheus
20 Memasuki Yerusalem, diisytiharkan
sebagai raja
21 Peristiwa minggu terakhir Yesus
diungkapkan
22 Selepas kebangkitan-Nya, Dia
menampakkan diri kepada para
pengikut-Nya di Yerusalem dan di
Tasik Galilea
23 Diangkat ke syurga dari Bukit Zaitun
Lukas 39
40
1
AHAD
Yesus masuk ke kota
melalui Pintu Gerbang
Emas, dengan menaiki
seekor keldai. Disambut
oleh orang ramai sebagai
Mesias
Matius 21:1-11
Markus 11:1-11
Lukas 19:28-44
Yohanes 12:12-19
Minggu Terakhir Yesus
2
ISNIN
Yesus mengusir para
pengurup wang dan
penjual dari halaman
Bait Suci
Matius 21:12-17
Markus 11:12-19
Lukas 19:45-48
3
SELASA
Mengajar di Bait Suci. Di
Betania seorang wanita
mengurapi-Nya Dzmembuat
persiapan untuk pengebu-
miandz. Yudas bersetuju
untuk menyerahkan Yesus
kepada para imam
Matius 26:6-16
Lukas 22:1-6
Yohanes 12:1-8
4
RABU
Hari yang tenang
bersama dengan
sahabat-sahabat di
Betania
5
KHAMIS
Makan malam terakhir: Yesus berkongsikan
jamuan paskah yang terakhir bersama murid-
murid-Nya
Matius 26:17-30
Markus 14:12-26
Lukas 22:7-38
Yesus bergumul dalam doa untuk menerima
penderitaan yang akan dihadapi-Nya
Matius 26:36-46
Markus 14:32-46
Lukas 22:39-46
Dikhianati oleh Yudas, ditangkap oleh tentera
Matius 26:47-56
Markus 14:43-52
Lukas 22:47-53
Yohanes 18:1-4
Hari-hari terakhir Yesus dihabiskan di Yerusalem dalam
minggu Paskah. Dia melakukan perjalanan ke Yerusalem,
mengetahui bahawa Dia akan mati di sana.
Lembah Hinom: tempat
pembuangan sampah di
Kota Yerusalem
? Ruang atas
(secara tradisi:
tidak dapat
dipastikan )
5 6
Rumah
Kaifas
Istana
Herodes
2
3
Kolam
Siloam 4
Lukas 41
6
JUMAAT
Petrus menyangkal
mengenali Yesus
Matius 26:69-75
Markus 14:66-72
Lukas 22:54-62
Yohanes 18:15-18, 25-27
Yesus dibicarakan di Majlis
Agama, dituduh melafazkan
kekufuran
Matius 26:57-58
Markus 14:53-65
Lukas 22:63-71
Yohanes 18:19-24
Jenazah Yesus dimakam-
kan dan dikuburkan
dalam sebuah makam
yang baru
Matius 27:57-66
Markus 15:42-47
Lukas 23:50-56
Yohanes 19:38-42
Dibawa kepada Pilatus,
Gabenor Romawi, dibicarakan
dan dijatuhkan hukuman mati
Matius 27:11-26
Markus 15:1-15
Lukas 23:1-25
Yohanes 18:28-19:16
Yesus diseksa, dibawa ke
Golgota, disalibkan dan mati
Matius 27:27-56
Markus 15:16-41
Lukas 23:26-49
Yohanes 19:17-37
7
SABTU
Hari Sabat – hari
istirehat orang
Yahudi
8
AHAD
Kristus yang telah bangkit
dilihat oleh Maria Magdalena,
kemudian oleh murid-murid-Nya
Matius 28:1-20
Markus 16:1-18
Lukas 24:1-49
Yohanes 20:1-23
5
1
6 6
8
Taman
Getsemeni
Bukit
Zaitun
Kolam
Betesda
Menara
Antonia
Pintu
Gerbang
Emas
Bait
Suci
Golgota
Taman
Pemakaman
Lembah
Kidron
42
5:1-16 Yesus memanggil murid-murid-Nya
yang pertama dan meneruskan
pelayanan-Nya
5:17-6:11 Pertikaian Yesus dengan para
pemimpin Yahudi
6:12-49 Yesus memilih dua belas murid dan
memberi perintah kepada mereka
7:1-8:56 Beberapa mukjizat dan perumpamaan
Yesus
9:1-9 Yesus mengutus dua belas murid-Nya
untuk mengumumkan kedatangan
kerajaan Allah
9:10-17 Mukjizat memberi makan 5,000 orang
9:18-27 Pengakuan Petrus bahawa Yesus
adalah Mesias, dan Yesus meramalkan
penderitaan dan kematian-Nya
9:28-36 Yesus dipermuliakan
9:37-43 Yesus menyembuhkan seorang budak
lelaki yang dirasuk oleh roh jahat
9:44-50 Yesus mengajar murid-murid-Nya
tentang kematian-Nya yang akan
datang, dan tentang kebesaran di
kerajaan Allah
Dari Galilea ke Yerusalem
9:51-62 Yesus memulakan perjalanan-Nya
ke Yerusalem; mengikuti-Nya adalah
mahal
10:1-24 Yesus mengutus 72 murid untuk
mengumumkan kedatangan kerajaan
Allah
Dari Syurga ke Betlehem
1:1-4 Pengenalan Lukas untuk karyanya
1:5-25 Mesej Allah kepada Zakharia tentang
kelahiran Yohanes Pembaptis
1:26-56 Mesej Allah kepada Maria tentang
kelahiran Yesus dan nyanyian pujian
Maria
1:57-80 Kelahiran Yohanes Pembaptis dan
nyanyian Zakharia
2:1-20 Kelahiran Yesus dan pujian para
gembala
2:21-38 Simeon dan Hana bertemu dengan
Yesus di Bait Suci
Dari Betlehem ke Galilea (dan Pelayanan
Yesus di Galilea)
2:39-40 Keluarga Yesus kembali ke Galilea
2:41-52 Yesus mengunjungi Bait Suci dan
mengejutkan para pemimpin agama
3:1-20 Pelayanan persediaan Yohanes
Pembaptis
3:21-22 Yesus dibaptis oleh Yohanes dan
diperkenankan oleh Allah
3:23-28 Salasilah Yesus dari Adam, anak Allah
4:1-13 Yesus mengatasi godaan Iblis di
padang gurun
4:14-30 Mesej dan penolakan Yesus di
Nazaret
4:31-44 Pelayanan penyembuhan dan
khotbah Yesus
GARIS BESAR – LUKAS
Lukas 43
10:25-37 Perumpamaan tentang orang Samaria
yang baik
10:38-42 Yesus melawat Maria dan Marta di
Betania
11:1-13:35 Perumpamaan dan pengajaran dalam
perjalanan ke Yerusalem
14:1-24 Yesus menyembuhkan pada hari
Sabat dan mengajar di rumah orang
Farisi
14:25-35 Pengorbanan untuk mengikut Yesus
15:1-31 Perumpamaan tentang sukacita Allah
apabila Dzyang hilangdz ditemukan
16:1-31 Perumpamaan tentang bahaya
kekayaan
17:1-10 Pengajaran mengenai iman dan
pelayanan dalam kerajaan Allah
17:11-19 Yesus menyembuhkan sepuluh orang
pesakit kusta
17:20-37 Pengajaran mengenai kedatangan
kerajaan Allah
18:1-14 Perumpamaan Yesus tentang doa
18:15-17 Yesus menyambut kanak-kanak dan
memberkati mereka
18:18-30 Pengajaran mengenai pemuridan dan
kekayaan
18:31-34 Yesus memberitahu murid-murid-Nya
tentang penderitaan dan kematian-
Nya
18:35-43 Yesus menyembuhkan orang buta
19:1-10 Zakheus bertemu Yesus dan
diubahkan
19:11-27 Perumpamaan tentang menunggu
dan bekerja untuk kerajaan Allah
19:28-44 Kemasukan kemenangan Yesus di
Yerusalem dan meratapi kota itu
19:45-48 Yesus mengusir para pedagang dari
Bait Suci
20:1-47 Pertikaian Yesus dengan para
pemimpin Yahudi
21:1-4 Yesus memuji seorang balu untuk
persembahannya di Bait Suci
21:5-38 Ajaran Yesus mengenai akhir zaman
22:1-6 Yudas bersetuju untuk mengkhianati
Yesus
22:7-38 Yesus merayakan Paskah bersama
murid-murid-Nya dan meramal
penyangkalan Petrus
22:39-53 Doa Yesus dan pengkhianatan di
Bukit Zaitun
22:54-62 Petrus menyangkal Yesus
22:63-23:25 Yesus diadili dan dihukum mati,
sementara Barnabas dibebaskan
23:26-56 Penyaliban dan pemakaman Yesus
Dari Yerusalem ke Syurga
24:1-12 Makam yang kosong ditemui
24:13-35 Yesus yang bangkit bertemu dengan
dua orang murid dalam perjalanan
ke Emaus
24:36-49 Yesus bertemu murid-murid-Nya
dan menugaskan mereka
24:50-53 Kenaikan Yesus ke syurga
Satu Injil Kebenaran
Lukas memberitahu kita bahawa dia
Dzmengkajidz fakta-fakta dengan teliti supaya
pembaca dapat mengetahui Dzdengan pastinya
perkara-perkara yang telah diajarkan kepada
tuandz (1:1-4). Di mana sahaja kita dapat
memeriksa perinciannya (sejarah, politik, sosial
atau geografi), maklumat tersebut selalu luar
biasa tepat, yang memberi kita keyakinan
untuk mempercayai keseluruhan ceritanya.
Secara khusus, Lukas menekankan penjelmaan
dan kebangkitan dalam Injilnya, yang
menginginkan kita mengetahui kebenaran
tentang kedua-dua peristiwa ini sebagai satu
asas yang teguh bagi iman kita.
Satu Injil Penyertaan
Dari awal hingga akhir, Lukas menunjukkan
bahawa mesej Yesus adalah untuk semua
orang. Pada awal Injilnya, dia menelusuri
salasilah Yesus, bukan kepada Abraham
seperti dalam Matius, tetapi kepada Adam
(3:23-28), menunjukkan bahawa Dia telah
datang untuk seluruh umat manusia. Orang
Yahudi sukar memahami ini; jadi sementara
Nazaret bergembira dengan tuntutan Yesus
bahawa Dia telah datang untuk membawa
kebebasan yang dijanjikan Allah (4:14-22),
mereka dengan cepat berbalik melawan-Nya
ketika Dia mengatakan ini termasuk orang
bukan Yahudi (4:24-30).
Dalam salah satu perumpamaan-Nya (10:29-37)
Yesus dengan berani mengatakan bahawa
mungkin ada orang Samaria yang baik (orang
yang dibenci oleh orang Yahudi). Namun,
Lukas juga turut melibatkan orang yang kaya
dan berpengaruh, seperti Yohana dalam 8:3.
Di akhir Injil ini, Yesus masih menekankan
bahawa mesej-Nya adalah untuk Dzsemua
bangsadz (24:47).
Satu Injil Belas Kasihan
Latar belakang Lukas sebagai seorang doktor
tercermin dalam catatannya tentang banyak
mukjizat penyembuhan Yesus dan belas kasihan-
Nya kepada mereka yang memerlukan, yang
tercermin misalnya dalam kata-kata lembut-Nya
kepada orang yang berpenyakit kusta (5:12-13).
Lukas mempunyai satu penekanan yang kuat
pada Yesus untuk menjangkau semua orang,
terutama sekali mereka yang dipinggirkan oleh
masyarakat: orang miskin (16:19-31; 21:1-4), orang
terbuang (17:11-19; 18:9-14), kaum perempuan
(7:36-50; 10:38-42) dan kanak-kanak (9:46-48;
18:15-17). Bahkan orang Farisi juga tidak dikecua-
likan oleh-Nya, walaupun ramai dari mereka yang
meminggirkan-Nya, dan Dia sering makan
bersama mereka (7:36-50; 11:37-54; 14:1-24).
Satu Injil Roh
Terdapat satu penekanan yang kuat dalam Injil
Lukas (dan dalam Kisah Para Rasul) tentang
pekerjaan Roh Kudus. Roh itu aktif, selepas
hening selama berabad-abad, bahkan sebelum
kelahiran Yesus (1:15,17,35,41,67; 2:25-27);
tetapi setelah dipenuhi dengan Roh Allah pada
pembaptisan-Nya (3:21-23), Yesus dapat memu-
lakan pelayanan yang diurapi oleh Roh seperti
yang telah dinubuatkan oleh Yesaya (4:18-19).
Yesus ditandai sebagai manusia Roh (10:21) yang
mengatakan Allah ingin menunjukkan kemurahan
dan kebaikan-Nya yang luar biasa dan
memberikan Roh yang sama kepada semua anak-
anak-Nya (11:13).
44
TEMA KUNCI – LUKAS
Lukas 45
Satu Injil Yang Inklusif
dipenuhi dengan pemungut cukai yang
menerima rasuah, orang berpenyakit kusta
yang ragu-ragu, para murid yang tidak
mempunyai kepastian dan kaum perempuan
yang berfikiran tegas menyediakan bahan
bacaan yang sesuai untuk mereka. Halaman-
halamannya tidak akan mematahkan semangat
mereka, tetapi sebaliknya, ia mengundang
mereka untuk mencari tahu dengan lebih lagi.
Bukan hanya itu, ada kitab lain untuk diikuti
dengan kisah tentang penyertaan gereja awal:
lihat Kisah Para Rasul.
Injil untuk Kanak-kanak
Pada zaman dahulu, kanak-kanak kurang di-
hargai. Orang Yunani dan Romawi mengawal
saiz keluarga mereka dengan meninggalkan
anak-anak. Dari semua penginjil, Lukas mem-
berikan perhatian yang paling banyak kepada
kanak-kanak (1:41, 44; 2:40-52; 9:46-48; 15:11-32;
18:15-17); 9:47 mencadangkan bahawa sentiasa
ada kanak-kanak di mana sahaja Yesus berada.
Injil untuk yang Berfikiran Kritikal
Kejujuran Lukas membuatnya menarik bagi
yang skeptikal dan kritikal. Gambarannya
tentang Yesus menonjol dengan latar belakang
agama yang lusuh dan dangkal. Dia menunjuk-
kan bagaimana iman kita harus mempengaruhi
pengendalian wang dan harta benda kita.
Seperti watak-watak dalam beberapa perumpa-
maan, kita semua adalah pengurus, hamba
yang menjaga harta tuan kita (12:42; 16:1,3,8).
Injil yang Komprehensif
Tidak ada satu pun perihal Yesus yang menonjol
dalam Injil ini. Lukas menekankan kemanusiaan
Yesus (misalnya Dia sering berdoa) tetapi juga
menggambarkan Dia sebagai Anak Allah
(1:32,35; 4:41; 10:22). Yesus adalah penyelamat,
kata yang digunakan untuk raja-raja, tuhan-
tuhan, doktor-doktor dan ahli falsafah. Dia
adalah raja dalam keturunan Daud (1-2),
seorang nabi tetapi juga hamba yang menderita
seperti dalam Yesaya 53.
Injil untuk yang Ingin Tahu
Di era di mana kita terperangkap di antara
skeptisisme dan perasaan ingin tahu, penyelidi-
kan serius yang dilakukan oleh Lukas adalah alat
yang paling berkuasa untuk memperkenalkan
orang yang ingin tahu kepada Yesus. Lukas
memuatkan banyak perumpamaan yang
terkenal seperti anak lelaki yang hilang (15:11-
32). Kisah-kisah yang nampaknya sederhana ini
mengandungi kebenaran yang mendalam
tentang Yesus, Allah dan umat manusia.
Injil untuk yang Berwaspada
Pada hari ini ramai yang percaya bahawa
Kekristianan tidak mempunyai banyak ruang
untuk mereka yang tidak serasi. Injil Lukas, yang
Lukas menulis sebuah Injil yang inklusif – termasuklah lelaki dan perempuan,
kaya dan miskin, orang Yahudi dan bukan Yahudi.
Kanak-kanak Nepal, di pergunungan
Himalaya.
Kesungguhan untuk Bertumbuh
Yesus adalah manusia sempurna yang
Dzsemakin membesar dan bijaksana ... diredai
Allah dan manusiadz (2:52) – iaitu, secara
intelektual, rohani dan sosial. Allah mahu kita
bertumbuh dalam setiap dimensi ini juga dan
tidak menjadi tidak seimbang, seperti orang
Farisi.
Kesungguhan untuk Roh
Jika Yesus memerlukan Roh Allah untuk hidup
dan melayani, apatah lagi kita. Yesus berkata
bahawa Allah adalah Bapa yang baik yang
memberikan Roh kepada mereka yang
meminta daripada-Nya (11:13) untuk memban-
tu mereka dalam keperluan mereka (12:11-12).
Kekufuran terhadap Roh – iaitu menentang
pekerjaan-Nya – adalah berbahaya (12:10).
Kesungguhan untuk Berdoa
Doa mempunyai tempat yang utama dalam
kehidupan Yesus, terutama pada saat-saat
yang penting (3:21; 5:16; 6:12; 9:28-29; 11:1;
22:39-46). Dia mengajar para murid-Nya untuk
berdoa (11:1-4) dan menggariskan pentingnya
tidak berputus asa dalam doa (11:5-13; 18:1-5).
Kita memerlukan semangat yang sama pada
hari ini, mengetahui bahawa kita tidak dapat
melakukan apa-apa tanpa pertolongan Bapa
kita.
Kesungguhan untuk yang Hilang
Sementara orang Farisi suka menghabiskan masa
dengan Dzyang ditemukandz, Yesus Dzdatang untuk
mencari dan menyelamatkan orang yang
hilangdz (19:10), kerana menemukan yang hilang
membawa sukacita yang besar, seperti perumpa-
maan tentang domba yang hilang, wang yang
hilang dan anak lelaki yang hilang (15:1-32). Yesus
memanggil kita, bukan untuk menghabiskan
seluruh waktu kita dengan Dzyang ditemukandz,
tetapi untuk pergi dan mencari Dzyang hilangdz,
sama seperti Dia mengutus murid-murid-Nya
untuk melakukannya (9:1-6; 10:1-2).
Kesungguhan untuk yang Tidak Dikasihi
Yesus mencontohkan pentingnya mengasihi
yang tidak dikasihi, menjangkau orang yang
dihindari oleh orang Farisi – orang berdosa,
pemungut cukai, pelacur – dan menyuruh para
pengikut-Nya untuk melakukan perkara yang
sama (14:12-14). Kasih Allah adalah untuk semua
orang, dan demikian jugalah kita. Jika kita
mendapati diri kita hanya meluangkan masa
dengan orang yang Dzbaikdz, kita sebenarnya tidak
jujur dengan panggilan Yesus.
Kesungguhan untuk Belajar
Lukas menulis Injilnya supaya Teofilus, dan yang
lain, Dztahu dengan pastinya perkara-perkara yang
telah diajarkandz (1:4). Sekadar percaya kepada
Yesus tidak cukup; kita memerlukan asas yang
teguh tentang kebenaran-Nya dalam hidup kita,
membiarkannya mencabar dan mengubah kita
(6:46-49). Lukas secara spesifik menarik
perhatian pada bahagian upacara keagamaan
(5:33-6:5; 11:37-53) dan wang (12:13-34; 16:19-31;
18:18-30), yang kedua-duanya sangat penting
untuk orang Farisi, sebagai bahagian perubahan
penting bagi pengikut-pengikut Yesus.
46
APLIKASI UNTUK HARI INI – LUKAS
DzJangan takut! Aku membawa kepadamu
berita baik yang akan memberikan
sukacita besar kepada seluruh umat.dz
(Lukas 2:10)
Lukas 47
Amalan Yesus
DzDoa Bapa Kamidz
Matius 6:9-13;
Lukas 11:1-4
Berdoa kepada Bapa-Nya
Matius 6:9;
Markus 14:36; 11:25-26; 14:19;
Lukas 23:46; 24:30;
Yohanes 11:41-42; 12:27-28;
17:1-26
Berdoa seorang diri
Matius 14:23;
Markus 1:35;
Lukas 5:1; 9:18
Berdoa untuk orang lain
Lukas 22:32;
Yohanes 17:6-26
Roma 8:34;
Ibrani 7:25
Berdoa bagi kanak-kanak
Matius 19:13
Berdoa untuk orang yang
menganiaya-Nya
Lukas 23:34
Doa kesyukuran
Matius 11:25-26; 14:19; 26:26-27;
Yohanes 11:41
Berdoa Sewaktu atau
Sebelum Peristiwa-peristiwa
Utama
Berdoa pada pembaptisan-Nya
Lukas 3:21-22
Berdoa sebelum memilih para
rasul
Lukas 6:12-13
Berdoa sebelum Dia diper-
muliakan
Lukas 9:28-29
Berdoa di Getsemani
Matius 26:36-46;
Ibrani 5:7
Doa-doa Yesus Kristus
Tujuh Ucapan dari Salib
Kira-kira jam kesembilan, Yesus
berseru dengan suara yang
lantang, DzEli, Eli, lama sabakh-
tani?dz maksudnya DzYa Allah-Ku,
ya Allah-Ku, mengapa Engkau
tinggalkan Aku?dz
Matius 27:46
Yesus berkata, DzYa Bapa,
ampunilah mereka kerana
mereka tidak tahu apa yang
dilakukan mereka.dz
Lukas 23:34
Yesus menjawab [kepada
penjahat di atas kayu salib],
DzSesungguhnya Aku berkata
kepadamu, pada hari ini juga
engkau akan bersama-Ku
dalam Firdaus.dz
Lukas 23:43
Yesus berseru dengan kuat,
DzYa Bapa, Aku menyerahkan
roh-Ku ke dalam tangan-Mu!dz
Lukas 23:46
Apabila Yesus melihat ibu-Nya
dan murid-Nya yang dikasihi
berdiri di situ, Dia pun berkata
kepada ibu-Nya, DzLihat, itulah
anakmu.dz Kepada murid-Nya
Dia berkata, DzLihatlah ibumu.dz
Yohanes 19:26-27
Selepas itu, Yesus mengetahui
bahawa segala-galanya telah
berlaku sebagaimana tersurat
dalam Kitab Suci, lalu berkata,
Dz
.jpeg)
