Perjanjian baru 2

Perjanjian baru 2


 


esias, iaitu seorang  pembebas yang 

dihantar oleh Allah sendiri. Dia menekankan lebih 

jauh kepercayaan ini tentang Yesus sebagai 

pemenuhan harapan itu, dan menarik               

persamaan, secara tersurat dan tersirat, antara 

Musa sebagai pembawa Perjanjian Lama dan 

Yesus sebagai pembawa yang baru. Oleh itu,  

sama seperti Musa meninggalkan Mesir, 

demikian juga Kristus datang dari sana. Sama 

seperti Musa menerima Sepuluh Perintah di atas 

gunung (Keluaran 19:20-20:1), begitu juga Yesus 

menjelaskan perintah-perintah itu melalui     

Khutbah di Bukit. Sama seperti Musa berhadapan 

dengan kekurangan iman yang mengejutkan 

(Keluaran 32:1-20) ketika dia turun dari gunung 

itu, demikian jugalah Yesus (17:14-20). 

 

Yesus, Guru 

Matius mengumpulkan ajaran Yesus ke dalam 

lima bahagian utama, mengingat semula Musa 

dan lima kitab Hukumnya dan menunjukkan    

bahawa Yesus bukan sahaja seorang guru tetapi 

seorang Musa baru yang akan membawa satu 

pembebasan baru. Lima bahagian utama ini    

merangkumi: 

• Kehidupan kerajaan – Khutbah di Bukit   

(5:1-7:29).  

• Misi kerajaan – ajaran tentang misi          

(10:1-42) 

• Prinsip kerajaan – perumpamaan-

perumpamaan tentang kerajaan (13:1-58) 

• Sikap kerajaan – menjaga yang lemah dan 

mengampuni orang lain (18:1-35) 

• Perspektif kerajaan – rancangan Allah  

untuk sejarah, termasuk kehancuran     

Yerusalem yang akan berlaku dan          

kedatangan Kristus pada akhir zaman   

(24:1-25:46) 

 

Oleh itu, titik utama dalam Injil Matius, baik     

dalam pengajaran langsung maupun perumpa-

maan, adalah komuniti baru kerajaan Allah.    

Ketika para ahli mistik Yahudi berbicara tentang 

lokasi dan penampilan fizikal syurga, Kristus 

membicarakan inti pati kerajaan syurga,          

26 

TEMA KUNCI – MATIUS 

  

Matius 27 

Yesus, Hakim 

Kerana Yesus adalah Raja, Dia juga adalah hakim 

tertinggi. Walaupun mesej Yesus adalah berita 

yang baik, namun Dia tidak takut untuk membi-

carakan penghakiman Allah yang akan datang 

kepada mereka yang tidak mempercayai mesej-

Nya (misalnya 11:20-24; 12:22-42; 23:1-25:46). 

Penghakiman ini menggariskan keperluan untuk 

membuat keputusan yang baik mengenai Yesus 

sekarang, atau berhadapan dengan risiko        

kehilangan hidup kita untuk selama-lamanya 

(misalnya 10:32-33; 16:24-27). 

terutama dalam perumpamaan-perumpamaan di 

bab 13. Sebagai raja sejati kerajaan itu, Dia me-

manggil orang lain ke dalam pelayanan diraja-

Nya. Fokus komunal ini menunjukkan dirinya 

juga, kerana inilah satu-satunya Injil yang me-

nyebutkan gereja itu sendiri (16:18; 18:17). Para 

pembaca Injil Matius akan mendapati diri mereka 

bertumbuh dalam satu kesedaran yang men-

dalam tentang tempat mereka sendiri dalam 

rancangan Allah yang kekal dan abadi. 

 

DzDiberkatilah mereka yang lapar dan dahaga 

akan perbenaran, kerana mereka akan dipuas-

kandz (ayat 6) 

Adakah kita mempunyai keinginan tertinggi 

untuk mengenal Allah dan bersekutu dengan-

Nya (Filipi 3:10)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang berpengasihan, 

kerana mereka akan dikasihani jugadz (ayat 7) 

Adakah kita berbelas kasihan kepada orang 

lain (Lukas 10:36-37)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang suci hati, kerana 

mereka akan melihat Allahdz (ayat 8) 

Adakah kita mempunyai hati yang tulus dan 

tidak terbahagi yang mencari Allah di atas 

segalanya (Mazmur 86:11)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang mendamaikan 

manusia, kerana mereka akan dipanggil anak-

anak Allahdz (ayat 9) 

Seberapa Dzsensitifnyadz kita, dalam berkeras 

untuk hak kita? Adakah kita berdoa, melakukan 

semua yang kita mampu untuk membawa 

kedamaian, termasuklah berdiam diri pada 

waktu-waktu yang tertentu (Ibrani 12:14)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang dianiaya demi  

perbenaran, kerana kerajaan syurga untuk 

merekadz (ayat 10-12) 

Adakah kehidupan kita berbeza dengan       

kehidupan di sekeliling kita (2 Timotius 3:12)? 

 

Yesus berkata bahawa sebagai warga kerajaan ini kita 

seharusnya membangun hidup kita, bukan hanya 

dengan mendengar ajaran-Nya tetapi juga dengan 

melakukannya. 

DzDiberkatilah mereka yang miskin kerohanian, 

kerana merekalah yang empunya kerajaan    

syurgadz (ayat 3) 

Adakah kita rendah hati? Apakah respons kita 

ketika kita bertemu dengan Allah (Yesaya 57:15)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang bersedih, kerana 

mereka akan terhiburdz (ayat 4) 

Adakah kita menyedari kerosakan dalaman kita 

sendiri (Roma 7:24)? 

 

DzDiberkatilah mereka yang lemah lembut, 

kerana mereka akan mewarisi bumi inidz (ayat 5) 

Sejauh manakah kita menegaskan diri kita 

sendiri; seberapa sensitifkah kita (Bilangan 12:3)? 

 

Sikap-sikap yang Diberkati 

 

Matius 5:1-16: Kualiti-kualiti khas, dalaman dan rohani yang menandakan kita sebagai warga       

kerajaan itu. 

  

Menggunakan Firman Allah 

Ramai pengkhutbah pada hari ini hanya 

menggunakan Perjanjian Baru, tetapi Matius 

menunjukkan bagaimana Perjanjian Lama dan 

Perjanjian Baru saling melengkapi. Yesus tidak 

datang untuk menghapuskan Perjanjian Lama 

tetapi untuk menggenapinya (5:17-18), seperti 

yang ditunjukkan oleh Matius dengan sering 

memetik daripadanya. Dia ingin kita melihat 

garis aktiviti Allah yang tidak terputus dalam 

sejarah, merentang kembali kepada Abraham 

dan Musa dan maju ke akhir zaman ini. 

Pengkhutbah-pengkhutbah yang bijak akan 

mencerminkan hal ini dalam khutbah mereka. 

 

Bergantung pada Firman Allah 

Bagi Yesus, firman Allah bukanlah sesuatu  

untuk dipelihara dan disimpan sendiri seperti 

yang dilakukan oleh orang Farisi, tetapi satu 

realiti yang dinamik yang mengubah             

kehidupan. Dia mencontohkan kepercayaan-

Nya (5:18) dan kebergantungan-Nya pada   

firman Allah (4:1-11). Firman Allah masih hidup 

dan aktif. 

 

Mengajarkan Firman Allah 

Walaupun Matius memberi kita lima blok    

utama pengajaran Yesus, jelas bahawa Yesus 

mengajar lebih banyak lagi, dan menyokong-

nya dengan mukjizat-mukjizat-Nya (4:23-25), 

serta menga-gumkan orang ramai dengan 

kewibawaan-Nya (7:28-29). Dia menggunakan 

ilustrasi yang sederhana untuk mengajarkan 

kebenaran yang sangat mendalam (misalnya 

perumpamaan) dan menjadikannya mudah     

diingati melalui struktur yang sederhana (misal-

nya Ucapan Yang Diberkati, 5:3-11). Pengajaran 

yang baik memperhatikan keperluan mereka 

yang diajar. 

 

Mengikuti Firman Allah 

Yesus berkata kita harus membina kehidupan 

kita, bukan hanya dengan mendengarkan ajaran-

Nya tetapi juga mempraktikkannya (7:24-27). 

Matius terus-menerus menekankan tuntutan 

pemuridan, yang melibatkan mencari kerajaan 

Allah terlebih dahulu (6:25-34) dan mempertaruh-

kan segala sesuatu untuk mengikuti Yesus 

(misalnya 4:19; 8:18-22; 10:32-39; 16:24-25). Tetapi 

mereka yang melakukannya akan mendapati diri 

mereka diberikan ganjaran yang berllimpah-

limpah (misalnya 19:27-30). 

 

Mempercayai Firman Allah 

Kita tidak selalu melihat dengan segera hasil dari 

apa yang kita taburkan, dan demikian jugalah 

dengan firman Allah (13:1-23). Namun, kerana itu 

adalah firman Allah, firman tentang kerajaan-Nya, 

ada kuasa di dalamnya dan ia akan bertumbuh 

(13:31-33). Sekiranya kita hidup berdasarkan   

prinsip-prinsip kerajaan Allah, maka Allah akan 

selalu memperbenarkan apa yang kita lakukan, 

seperti yang Dia lakukan dalam kehidupan Yesus. 

 

Berkongsi Firman Allah 

Walaupun Matius berfokus terutama pada misi 

Yesus kepada orang Yahudi (misalnya 10:5-6), 

namun dia tahu bahawa mesej Yesus adalah   

untuk semua orang, walau apapun bangsa dan 

latar belakang sosial mereka (2:1-12; 8:5-13; 21:43; 

28:18-20). Pemberitaan kita tentang Injil tidak 

seharusnya hanya untuk orang Dzyang seperti 

kitadz sahaja. 

DzYesus menjelajah ke serata Galilea.         

Dia mengajar di rumah ibadat dan 

menyampaikan Injil Kerajaan Allah serta 

menyembuhkan semua jenis penyakit 

dan kesakitan dalam kalangan mereka.dz 

(Matius 4:23) 

APLIKASI UNTUK HARI INI – MATIUS 

28 

  


  

Mukjizat Penyembuhan 

 

Sekumpulan orang yang sakit 

Matius 12:15; 15:29-31;  

Markus 7:31-37 

 

Orang yang menghidapi     

penyakit kulit 

Matius 8:2-4; Markus 1:40-44; 

Lukas 5:12-14 

 

Hamba ketua tentera Romawi 

Matius 8:5-13; Lukas 7:1-10 

 

Ibu mertua Petrus 

Matius 8:14-15; Markus 1:29-31; 

Lukas 4:38-39 

 

Orang lumpuh 

Matius 9:2-8; Markus 2:3-12; 

Lukas 5:18-26 

Wanita pesakit pendarahan 

Matius 9:20-22; Markus 5:25-34; 

Lukas 8:43-48 

 

Dua orang buta 

Matius 9:27-31 

 

Orang lumpuh sebelah tangan 

Matius 12:10-13; Markus 3:1-5; 

Lukas 6:6-10 

 

Dua orang buta di Yerikho 

Matius 20:29-34; Markus 10:46-

52; Lukas 18:35-43 

 

Orang yang bisu tuli 

Markus 7:31-37 

 

Orang yang buta di Betsaida 

Markus 8:22-26 

30 

Mukjizat-mukjizat Yesus Kristus 

Orang yang sakit busung 

Lukas 14:1-4 

 

Sepuluh orang pesakit kusta 

Lukas 17:11-19 

 

Telinga Malkus 

Lukas 22:50-51 

 

Anak pegawai kerajaan di  

Kapernaum 

Yohanes 4:46-54 

 

Lelaki uzur di pinggir kolam 

Yohanes 5:1-9 

 

Lelaki yang buta sejak lahir 

Yohanes 9:1-41 

  

 

Menenangkan badai 

Matius 8:23-27; Lukas 8:22-25; 

Markus 4:36-41 

 

Berjalan di atas air 

Matius 14:22-33; Markus 6:45-

51; Yohanes 6:15-21 

 

Syiling di dalam mulut ikan 

Matius 17:24-27 

Memberi makan 5,000 orang 

Matius 14:13-21; Markus  

6:32-44; Lukas 9:10-17;          

Yohanes 6:1-13 

 

Memberi makan 4,000 orang 

Matius 15:32-39; Markus 8:1-10 

 

Menangkap ikan 

Lukas 5:1-11 

Pokok ara yang layu 

Matius 21:18-22;  

Markus 11:12-14,20-24 

 

Air berubah menjadi air anggur 

Yohanes 2:1-11 

 

Menangkap ikan untuk  

sarapan 

Yohanes 21:1-14 

 Mukjizat Kebangkitan 

 

Anak balu di Nain 

Lukas 7:11-15 

Anak Yairus 

Matius 9:18-19,23-25; Markus 

5:22-24,35-43; Lukas 8:41-42;   

49-56 

Lazarus 

Yohanes 11:1-44 

Pengusiran 

 

Dua orang yang tinggal di gua 

kubur 

Matius 8:28-34; Markus 5:1-17; 

Lukas 8:26-37 

 

Seorang lelaki bisu 

Matius 9:32-34 

Orang yang buta dan bisu 

Matius 12:22; Lukas 11:14 

 

Anak seorang wanita Kanaan 

Matius 15:21-28; Markus 7:24-30 

 

Lelaki di rumah ibadat 

Markus 1:21-28; Lukas 4:31-37 

Anak lelaki yang menghidap 

sakit gila babi 

Matius 17:14-19; Markus 9:14-28; 

Lukas 9:37-42 

 

Seorang perempuan bongkok 

Lukas 13:11-13 

 

 Mukjizat Alam Semula Jadi 

  

Matius 31 

Pelita di bawah pasu 

Matius 5:14-16; Markus 4:21-22; 

Lukas 8:16-17; 11:33 

 

Orang bijak dan orang bodoh 

dalam membina rumah 

Matius 7:24-27; Lukas 6:47-49 

 

Perca kain baru pada pakaian 

lama 

Matius 9:16; Markus 2:21;  

Lukas 5:36 

 

Air anggur baru dalam kirbat 

kulit yang lama 

Matius 9:17; Markus 2:22;  

Lukas 5:37-38 

 

Penyemai dan biji benih 

Matius 13:3-8,18-23; Markus  

4:2-8,13-20; Lukas 8:5-8,11-15 

 

Lalang di antara gandum 

Matius 13:24-30,36-43 

 

Biji sawi 

Matius 13:31-32; Markus  

4:30-32; Lukas 13:18-19 

 

Ragi 

Matius 13:33; Lukas 13:20-21 

 

Harta tersembunyi 

Matius 13:44 

 

Mutiara yang paling tinggi 

nilainya 

Matius 13:45-46 

 

Pukat 

Matius 13:47-50 

 

Domba yang hilang 

Matius 18:12-14; Lukas 15:4-7 

Hamba yang tidak berbelas 

kasihan 

Matius 18:23-35 

 

Pekerja di ladang anggur 

Matius 20:1-16 

 

Dua orang anak 

Matius 21:28-32 

 

Penyewa ladang 

Matius 21:33-46; Markus 12:1-12; 

Lukas 20:9-19 

 

Majlis perkahwinan 

Matius 22:1-14 

 

Pokok ara dan daun-daunnya 

Matius 24:32-33; Markus  

13:28-29; Lukas 21:29-31 

 

Hamba yang bijaksana 

Matius 24:45-51; Lukas 12:42-46 

 

Sepuluh anak dara 

Matius 25:1-13 

 

Wang emas 

Matius 25:14-30 

 

Domba dan kambing 

Matius 25:31-46 

 

Benih yang tumbuh  

Markus 4:26-29 

 

Pemiutang wang 

Lukas 7:41-43 

 

Orang Samaria yang baik hati 

Lukas 10:30-37 

 

Sahabat pada lewat malam 

Lukas 11:5-8 

Perumpamaan-perumpamaan Yesus Kristus 

Seorang kaya yang bodoh 

Lukas 12:16-21 

 

Hamba yang berjaga-jaga 

Lukas 12:35-40 

 

Pokok ara yang tidak berbuah 

Lukas 13:6-9 

 

Tempat duduk dalam majlis 

perkahwinan 

Lukas 14:7-14 

 

Jamuan besar 

Lukas 14:16-24 

 

Pengorbanan menjadi murid 

Yesus 

Lukas 14:28-33 

 

Wang yang hilang 

Lukas 15:8-10 

 

Anak lelaki yang hilang 

Lukas 15:11-32 

 

Pengurus yang cerdik 

Lukas 16:1-8 

 

Orang kaya dan Lazarus 

Lukas 16:19-31 

 

Tuan dan hamba 

Lukas 17:7-10 

 

Hakim yang tidak adil 

Lukas 18:1-8 

 

Orang Farisi dan pemungut 

cukai 

Lukas 18:9-14 

 

Sepuluh wang mina 

Lukas 19:12-27 

  

RINGKASAN 

 

Dalam Injilnya, Markus melukiskan satu       

gambaran yang jelas tentang Yesus sebagai 

seorang Mesias (Penyelamat) yang tidak    

seharusnya kita abaikan. Dia telah menyusun 

bahannya secara kronologi, dengan lebih    

banyak penekanan pada pekerjaan Yesus di 

Galilea dan pada minggu terakhir hidup-Nya. 

Dia menulis untuk mereka yang bukan dari 

latar belakang Yahudi, kerana dia sering men-

jelaskan sejarah dan tradisi orang Yahudi. 

Hakikatnya, dia mungkin mempertimbangkan 

para pembaca Romawi. 

  

Injil Markus adalah satu-satunya Injil yang 

mengandungi perkataan Injil yang sebenar, 

yang bermaksud Dzberita baikdz, dan dia dengan 

jelas melihat Kristus sebagai berita baik bagi 

semua orang: berita baik yang dinubuatkan 

oleh Yesaya (1:2-3) dan yang disediakan       

oleh Yohanes Pembaptis (1:2-8). Selepas    

pembaptisan-Nya dan mengatasi godaan Iblis 

(1:9-13), Yesus mula untuk mengumumkan 

berita baik ini: kerajaan Allah telah tiba; dan itu 

menuntut satu respons (1:14-20). Kerajaan      

ini akan mempengaruhi seluruh kehidupan, 

seperti yang ditunjukkan oleh Markus melalui 

serangkaian cerita yang menunjukkan        

kewibawaan Yesus atas segalanya: roh-roh 

jahat (1:21-28), penyakit (1:29-34), kenajisan 

(1:40-45), dosa (2:1-12), penyisihan (2:13-18), 

tradisi keagamaan (2:18-22), bahkan hari Sabat 

(2:23-3:6). Semua ini menarik ramai orang (3:7-

12), dan Yesus sekarang memanggil 12 orang 

rasul untuk bekerja bersama-Nya (3:13-19).  

 

Melanjutkan pelayanan-Nya, yang bermula di 

Galilea dan di sekitar tasik itu, dan kemudian di 

wilayah orang bukan Yahudi (7:24-9:32), Dia 

sampai di Kaisarea Filipi yang pagan, di mana 

Dia bertanya kepada para murid-Nya siapakah 

Dia menurut mereka. Petrus mengakui Dia 

sebagai Kristus, atau Mesias (8:27-30).  Dari saat 

itu, Yesus mula menjelaskan Mesias yang seperti 

apakah Dia – membangunkan kerajaan Allah 

bukan melalui kekuatan, tetapi melalui             

penderitaan dan kematian (8:31-38). Selepas   

penjelmaan-Nya (9:2-13), Yesus bergerak ke    

selatan (10:1), mengajar mengenai pemuridan 

dan meramalkan kematian-Nya dengan semakin 

jelas (10:32-34).  

 

Sepertiga terakhir dari Injil Markus dikhususkan 

untuk minggu terakhir kehidupan Yesus:          

kemasukan kemenangan-Nya ke Yerusalem dan 

pembersihan Bait Suci (11:1-19), pengajaran dan 

penentangan-Nya (11:20-13:37), pengurapan-Nya 

(14:1-11), Perjamuan Terakhir (14:12-26), penang-

kapan-Nya di Getsemani (14:32-52) dan             

perbicaraan, penyaliban-Nya serta pemakaman-

Nya (14:53-15:47). Namun begitu, Injil ini berakhir 

dengan sebuah harapan, di mana para wanita 

mendapati makam itu telah kosong dan malaikat-

malaikat mengisytiharkan bahawa Yesus telah 

bangkit (16:1-8). 

  

Bahagian yang terakhir (16:9-20) mungkin tidak 

ditulis oleh Markus (bahasa Yunaninya berbeza) 

tetapi ditambahkan oleh seorang pemimpin    

gereja awal. 

 

Penulis 

Gereja awal sebulat suara bahawa penulisnya 

adalah Yohanes Markus (lihat Kisah Para Rasul; 

15:37-40; Kolose 4:10; 2 Timotius 4:11; Filemon 24; 

1 Petrus 5:13). Tradisi mengatakan bahawa dia 

mencatat khotbah Petrus di Roma. Ada yang 

berpendapat bahawa dia adalah orang yang   

disebutkan dalam Markus 14:51-52. 

 

Tahun Penulisan 

Ramai yang percaya bahawa ini adalah Injil yang 

pertama, ditulis pada penghujung 50-an atau 

awal 60-an ketika penganiayaan Romawi         

terhadap orang Kristian semakin meningkat. 

32 

GAMBARAN KESELURUHAN 

Injil yang paling pendek dan paling awal, Markus dituliskan dalam bahasa yang sederhana yang 

penuh aksi dan bergerak pantas.  Ia merupakan kisah hidup dan pengajaran Yesus, Mesias (8:29) dan 

Anak Allah (15:39), yang ditolak oleh bangsa-Nya sendiri tetapi dipertahankan dan dibela oleh Allah 

melalui kebangkitan-Nya.  

Markus 

Yesus untuk Para Pemula  

 In

jil Y

e

s

u

s

 K

ris

tu

s

 

  

Markus 33 

 

Jenis Mesias Yesus 

8:31-9:1  Yesus memberitahu para murid      

tentang penderitaan dan kematian-

Nya yang akan datang 

9:2-13  Penjelmaan Yesus 

9:14-29  Yesus menyembuhkan budak lelaki 

yang dirasuk roh jahat 

9:30-50  Ajaran Yesus tentang kebesaran dan 

pelayanan dalam kerajaan Allah 

10:1-12  Ajaran Yesus tentang perceraian     

dan perkahwinan 

10:13-16  Yesus menerima kanak-kanak dan 

memberkati mereka 

10:17-31  Ajaran tentang pemuridan dan 

kekayaan 

10:32-45  Yesus mengajar murid-murid-Nya 

sekali lagi tentang penderitaan dan 

pelayanan dalam kerajaan Allah 

10:46-52  Yesus menyembuhkan Bartimeus 

11:1-11  Yesus masuk dengan kemenangan    

ke Yerusalem 

11:12-26  Yesus mengusir para pedagang       

dari Bait Suci 

11:27-12:44  Pertikaian Yesus dengan pemimpin-

pemimpin Yahudi 

13:1-37  Ajaran Yesus tentang akhir zaman 

14:1-11  Yudas bersetuju untuk mengkhianati 

Yesus 

14:12-26  Yesus dan murid-murid-Nya 

merayakan Paskah 

14:27-31  Yesus meramalkan penyangkalan 

Petrus 

14:32-52  Doa dan penangkapan Yesus di      

Getsemani 

14:53-15:15  Perbicaraan Yesus dan penyangkalan 

Petrus 

15:16-47  Penyaliban dan pengebumian Yesus 

16:1-20  Kebangkitan Yesus dan pengutusan 

murid-murid-Nya 

 

Pengenalan kepada Yesus Sang Mesias 

1:1  Permulaan Injil tentang Yesus 

1:2-8  Yohanes Pembaptis menyediakan 

jalan bagi Yesus 

1:9-11  Pembaptisan Yesus dan mesej Allah 

tentang Dia 

1:12-13 Yesus digoda oleh Iblis 

1:14-20  Yesus memulakan pelayanan-Nya   

dan memanggil murid-murid yang 

pertama 

1:21-2:12  Kewibawaan Yesus ditunjukkan dalam 

perbuatan dan khutbah-Nya  

2:13-14  Yesus memanggil Matius untuk 

mengikut-Nya 

2:15-3:6  Pertikaian dengan pemimpin-

pemimpin Yahudi 

3:7-19  Populariti Yesus yang semakin 

meningkat dan pemilihan dua belas 

murid-Nya 

3:20-35  Kontroversi yang semakin meningkat 

tentang pelayanan Yesus 

4:1-34  Perumpamaan tentang kerajaan Allah 

4:35-5:43  Mukjizat di sekitar Galilea menunjuk-

kan kewibawaan Yesus 

6:1-6  Yesus ditolak di Nazaret 

6:7-13  Yesus mengutus dua belas murid   

untuk meneruskan pekerjaan-Nya 

6:14-29  Yohanes Pembaptis dihukum mati 

oleh Herodes 

6:30-56 Yesus memberi makan orang ramai, 

berjalan di atas air dan menyembuh-

kan ramai orang 

7:1-23  Ajaran Yesus tentang kebersihan   

dalaman 

7:24-8:10  Mukjizat Yesus di wilayah orang 

bukan Yahudi 

8:11-21  Para pemimpin Yahudi dan murid-

murid tidak memahami Yesus 

8:22-26  Yesus menyembuhkan orang buta 

8:27-30  Petrus mengakui Yesus sebagai     

Mesias Israel 

 

GARIS BESAR – MARKUS 

  

Peribadi Yesus 

Markus memperkenalkan Injilnya dengan 

menekankan pada DzYesus Kristus, Anak       

Allahdz (1:1), dengan segera menyatakan 

siapakah Dia: 

• Kristus (Yunani) atau Mesias (Ibrani), 

yang bermaksud Dzyang diurapidz, 

penyelamat dari Allah. Walaupun orang 

pada zaman Yesus mengharapkan     

Mesias yang bersifat ketenteraan, tetapi 

Yesus akan membawa pembebasan 

dengan cara yang sangat berbeza (8:27-

32). 

• Anak Allah, seperti yang dinyatakan oleh 

Allah sendiri (1:11; 9:7) dan ketua tentera 

yang berdiri di hadapan salib (15:39). 

 

Namun begitu, gelaran yang digemari oleh 

Yesus bagi diri-Nya sendiri adalah Anak     

Manusia kerana maksudnya tidak segera jelas. 

Menggabungkan dua idea utama Perjanjian Lama 

– Anak Manusia sebagai tokoh syurgawi yang 

mulia (Daniel 7:13-14) dan sebagai tokoh duniawi 

yang rendah (Mazmur 8:4) – ini menyimpulkan 

secara tepat kedua-dua aspek sifat Yesus sebagai 

Allah dan manusia. 

 

Masalah Yesus 

Yesus adalah satu masalah kepada ramai orang. 

Keluarga-Nya berfikir Dia gila (3:20-21), para  

pemimpin agama berfikir Dia dirasuk (3:22), 

orang kampung-Nya keliru oleh-Nya (6:1-6), dan 

bahkan murid-murid-Nya sendiri pun tidak       

memahami-Nya (4:13; 8:14-21, 31-34). Hanya roh-

roh jahat yang mengetahui siapakah Dia (1:24, 34; 

5:7)! Tetapi perkara ini bukan satu kebetulan. 

Yesus tidak membuat jelas identiti-Nya, dan    

sering memberitahu mereka yang mengetahui-

nya untuk tidak memberitahu orang lain (1:44; 

5:43; 8:30) kerana harapan yang salah pada masa 

34 

TEMA KUNCI – MARKUS 

Lintasan pejalan kaki, Jepun. Markus memberitahu kita bahawa berita baik kerajaan Allah ada 

di sini dan pintu untuknya terbuka bagi semua orang. 

  

Markus 35 

mengikuti-Nya dengan kos yang mahal dan     

sepenuh hati, seperti yang disedari oleh pemuda 

kaya itu (10:17-31). 

 

Mesej Yesus 

Markus memulakan ceritanya dengan menggam-

barkannya sebagai Dzpermulaan Injil tentang   

Yesus Kristusdz (1:1). Perkataan Injil bermaksud 

Dzberita baikdz: berita baik bahawa kerajaan Allah 

telah datang dan pintunya terbuka untuk semua 

orang. Sebagai pengikut Yesus, kita juga diminta 

untuk memusatkan perhatian pada berita baik-

Nya ketika kita menyampaikan mesej-Nya kepada 

orang lain. 

 

Kasih Yesus 

Yesus bergaul dengan semua jenis orang,       

terutama sekali dengan mereka yang dihindari 

oleh para pemimpin agama dan yang mereka 

sebutkan sebagai Dzorang berdosadz, yang bererti 

orang yang tidak bermoral atau mereka yang 

tidak mematuhi semua peraturan dan amalan 

agama mereka. Mereka memandang rendah  

Yesus kerana ini, tetapi Yesus berkata mereka 

inilah yang memerlukan-Nya (2:15-17). Pelayanan 

kita seharusnya menjangkau semua jenis     

manusia, bukan hanya orang baik atau jenis yang 

kita sukai. 

Kewibawaan Yesus 

Markus mempersembahkan Yesus sebagai 

Penyelamat yang berkuasa dengan kewibawaan 

atas setiap aspek kehidupan. Tidak ada yang 

lebih besar daripada-Nya, sama ada penyakit, 

dosa, alam semula jadi atau kematian. Namun 

Dia tidak pernah menggunakan kewibawaan ini 

untuk kepentingan diri sendiri (misalnya 14:44-

50). Kita juga harus menggunakan kewibawaan 

Tuhan dengan cara yang sama. 

 

 

 

 

 

 

Cabaran Yesus 

Markus menunjukkan bahawa mereka yang 

percaya kepada Yesus harus bersedia untuk 

menyangkal diri mereka sendiri dan mengikuti-

Nya dengan segenap jiwa raga mereka (8:34-35; 

12:29-31). Apabila Yesus bertanya kepada murid-

murid-Nya tentang pandangan yang berbeza 

terhadap-Nya (8:27-29), Dia lebih tertarik pada 

apa yang mereka sendiri percayai, dan bukannya 

pendapat-pendapat yang mereka kumpulkan 

dari orang lain. Hanya kekaguman pada Yesus 

sahaja tidak mencukupi; yang dituntut adalah 

tidak dapat menahan-Nya. 

 

Penderitaan Yesus 

Walaupun Markus tidak terlalu memperlihatkan 

secara terperinci penderitaan Yesus, dan          

menyimpulkan penyaliban dengan kata-kata   

sederhana Dzmereka menyalib-Nyadz (15:24),     

namun jelas sekali bahawa ini adalah fokus dan 

kemuncak Injilnya dan semua yang telah diramal-

kan oleh Yesus (8:31; 9:12; 10:33-34; 14:21). 

 

Jalan Yesus 

Para murid sering diingatkan bahawa mereka 

juga perlu berjalan di jalan Yesus, bersedia untuk 

menolak daya tarikan kebesaran (9:33-36) dan 

menderita seperti-Nya (8:34-37). Apabila Injil 

Markus dibaca pada zaman Empayar Romawi, di 

mana ramai orang Kristian menderita kerana 

iman mereka, kata-kata-Nya pasti memberi kesan 

yang besar. 

itu tentang siapa Mesias dan apa yang akan    

dilakukannya. Hanya apabila tidak ada salah 

faham tentang Mesias seperti apa yang Dia 

dakwa, barulah Dia secara terang-terangan 

mengakuinya (14:60-64). Sudah tentu, selepas 

kebangkitan, rahsia mesianik ini tidak perlu 

dirahsiakan lagi. 

 

Kuasa Yesus 

Yesus menyokong tuntutan-Nya dengan menun-

jukkan kewibawaan-Nya. Dia mengalahkan roh-

roh jahat (1:21-28), menyembuhkan penyakit 

(1:29-45), mengampuni dosa (2:1-12), mengawal 

alam semula jadi (4:35-41) dan bahkan mengatasi 

kematian (5:35-43). Bahkan dalam perjumpaan-

Nya dengan Pilatus, Dia tetap mendiamkan   

kewibawaan-Nya – tahanan berkuasa ke atas 

orang yang menangkapnya (15:1-15, terutamanya 

ayat 5). Kuasa-Nya yang sepenuhnya ditunjukkan 

pada kebangkitan di mana kematian itu sendiri 

APLIKASI UNTUK HARI INI – MARKUS 

DzBenarlah Dia Anak Allah!dz 

(Markus 15:39) 

  

Cara Yesus 

Mesej Yesus bukan hanya diberitakan dengan 

kata-kata, tetapi didukung dengan demonstra-

si yang jelas tentang kasih dan kuasa Allah  

melalui mukjizat penyembuhan-Nya, dan Dia 

mengutus murid-murid-Nya untuk melakukan 

perkara yang sama (3:14-15; 6:6-13). Di akhir 

Injil Markus yang diperpanjangkan, cabaran ini 

diulang (16:15-18), dan walaupun bahagian itu 

tidak ditulis oleh Markus sendiri, ia menunjuk-

kan bahawa perkara seperti itu masih diharap-

kan di gereja awal dan merupakan satu       

cabaran bagi kita pada hari ini. 

Tindakan Yesus 

Markus mempersembahkan Yesus sebagai 

seorang yang tidak duduk diam memikirkan   

pelbagai perkara, tetapi bertindak melakukan-

nya. Salah satu kata kegemaran Markus adalah 

Dzsegeradz, yang menghubungkan satu cerita 

dengan cerita yang lain, dan membuat semuanya 

bergerak dengan pantas. Tindakan-Nya menarik 

perhatian orang biasa yang tidak mempunyai 

masa untuk perdebatan agama yang panjang dari 

para ahli kitab dan orang Farisi. Seberapa        

aktifkah kita? 

36 

dalam cerita itu sendiri. Pada awalnya dia 

mengungkapkan siapakah Yesus menurutnya, 

Kristus (Mesias) dan Anak Allah (1:1,11).  Soalan 

utama dalam kitab ini adalah apakah watak-

watak dalam cerita itu akan bersetuju dengan 

narator itu.  

 

Seperti yang dipersembahkan oleh Markus, 

kehidupan umum Yesus ditandai dengan konflik 

dengan keluarga-Nya dan sesama penduduk di 

Nazaret (3:21,30-35; 6:1-5), para pengikut-Nya 

(8:14-21), pihak berkuasa Yahudi (misalnya 3:1-6; 

8:11-13; 12:1-44) dan kuasa-kuasa kejahatan     

(1:12-13,21-27; 5:1-13;  9:14-29). Entah bagaimana, 

mereka semua gagal untuk mengenali atau 

mengakui Yesus tentang siapakah Dia. Kuasa-

kuasa jahat mengenali Yesus sebagai DzYang 

Suci daripada Allahdz (1:24, bandingkan dengan 

1:34; 5:7)    tetapi nilai pengakuan itu terbatas 

kerana mereka tidak tunduk kepada-Nya secara       

sukarela. Namun, itu menunjukkan kepada kita 

bahawa wawasan yang benar diberikan secara 

luar biasa. 

Markus menulis kisahnya tentang Yesus dalam 

bahasa yang langsung dan kuat. Dia memasuk-

kan cerita-cerita yang relatif panjang dan 

pengajaran yang terhad oleh Yesus. Injil ini 

penuh dengan aksi dan sering menggunakan 

kata Dzsegeradz (Dzserta-mertadz, Dzlantasdz) untuk 

menghubungkan adegan-adegan. Petunjuk lain 

bagi pergerakan yang pantas ini adalah hakikat 

bahawa banyak frasa bermula dengan kata    

hubung Dzdandz, walaupun ia biasanya tidak   

diterjemahkan dalam Bahasa Inggeris.  

 

Karakter bahasa sehari-hari dan gaya sesuai 

dengan jenis orang yang menyertai Yesus da-

lam cerita ini: kebanyakan daripada mereka 

adalah orang biasa seperti nelayan, para wanita 

(yang pada zaman itu dilihat lebih rendah da-

ripada kaum lelaki), dan orang terbuang seperti 

pesakit kusta, pemungut cukai, dan orang ber-

dosa yang lain. 

  

Narator dalam catatan ini adalah orang luar 

dari peristiwa ini dan tidak pernah muncul   

Penggunaan Kata DzSegeradz oleh Markus  

  

Markus 37 

Yerusalem Pada Masa Yesus  

Herodes Agung bertanggung-

jawab dalam program       

pembangunan semula yang 

besar-besaran, mengubah 

Yerusalem menjadi kota 

bergaya Romawi yang indah. 

Bait Suci dibangun semula di 

kawasan yang lebih luas 

menghadap ke dua lembah 

utara-selatan, bersebelahan 

dengan sebuah kubu Romawi. 

Beberapa kedudukan tembok 

tidak dapat dipastikan. 

Taman pemakaman di Yerusalem, tempat 

tradisi pemakaman dan kebangkitan Yesus. 

Via Dolorosa, 

Perjalanan Yesus ke kayu salib. 

Pintu Gerbang Domba 

Mazbah 

Ruang Dalam 

Halaman Kaum Lelaki 

Halaman Kaum Wanita 

Pintu Gerbang Indah 

Pintu 

Gerbang 

Emas 

Pintu Gerbang 

Huldah 

Halaman Orang 

  Bukan Yahudi 

Pintu Gerbang 

        Koponius 

  

RINGKASAN 

 

Lukas menyusun dengan teratur kisah          

kehidupan Yesus yang membawa kita dalam 

satu perjalanan: 

 

Dari Syurga ke Betlehem 

Dengan latar belakang kedatangan pembuka 

jalan Mesias (1:5-25, 39-80), Lukas menunjuk-

kan bahawa Yesus bukan manusia biasa tetapi 

DzAnak Allah Yang Maha Tinggidz (1:32), Allah 

sendiri secara ajaib datang kepada kita        

(1:26-38). Dilahirkan di kota Daud di Betlehem 

(2:1-7), Yesus disambut oleh orang biasa       

(2:8-20) dan diakui oleh orang yang setia 

secara rohani (2:21-38). 

 

Dari Betlehem ke Galilea 

Keluarga itu pulang ke Galilea di mana Yesus 

dibesarkan (2:39-40). Tanpa memberitahu apa-

apa tentang tahun-tahun ini kecuali satu      

kunjungan ke Yerusalem (2:41-52), Lukas terus 

melompat ke hadapan bercerita mengenai 

pelayanan persediaan Yohanes Pembaptis, 

pembaptisan (3:1-20) dan godaan yang    

dihadapi Yesus (4:1-13). Kembali ke Nazaret, 

melalui satu pembacaan dari Yesaya, Yesus 

mengisytiharkan jenis pelayanan yang Dia  

mulakan, yang merupakan pembebasan bagi 

orang tawanan (4:14-21). Tetapi Nazaret        

menolak-Nya, jadi Dia berpindah ke               

Kapernaum (4:22-31) di mana Dia mengajar, 

menyembuhkan, melakukan mukjizat dan  

melatih murid-murid-Nya (4:31-9:50). Akhirnya 

Petrus memahami bahawa Yesus adalah     

Mesias dan sejak saat itulah Yesus mula       

bercerita kepada murid-murid-Nya tentang 

kematian yang menanti-Nya dan cabaran-

cabaran yang dihadapi mereka (9:18-26). 

Dari Galilea ke Yerusalem 

Kemudian Yesus memulakan perjalanan yang 

panjang ke Yerusalem (9:51 dst.), mengajar 

semua orang yang mahu mendengarkan, tetapi 

juga menghadapi penentangan yang semakin 

meningkat (11:14-23, 37-54; 20:1-26). Perjalanan  

itu memuncak dengan kemenangan masuk         

ke Yerusalem dan Bait Suci (19:28-44), yang   

membuatkan para pemimpin agama menjadi 

lebih bertekad untuk menyingkirkan-Nya       

(19:47-48). Mereka berjaya dengan memalsukan 

tuduhan dan menyalibkan-Nya (22:1-23:56).     

Walaupun ini kelihatan seperti akhir cerita, tetapi 

tidak: Yesus bangkit kembali dan menampakkan 

diri kepada murid-murid-Nya (24:1-49). 

 

Dari Yerusalem ke Syurga 

Perjalanan itu selesai apabila Yesus kembali ke 

syurga (24:50-53). Tetapi cerita itu belum         

berakhir, kerana Lukas melanjutkannya dalam 

Kisah Para Rasul. 

 

Penulis 

Lukas, seorang doktor (Kolose 4:14) dan teman 

perjalanan Paulus (2 Timotius 4:11) menulis Injil 

Lukas dan Kisah Para Rasul, kedua-dua kitab ini 

ditujukan kepada orang yang sama, seorang 

penaung yang kaya bernama Teofilus (Lukas 1:3; 

Kisah Para Rasul 1:1). 

 

Tahun Penulisan 

Kemungkinan Injil Lukas ditulis selepas Injil 

Markus, kerana dia memetik sangat banyak    

bahan daripadanya. Sukar untuk memastikan 

dengan tepat bila ia ditulis. Ada pendapat yang 

mengatakan Injil ini ditulis pada 60-an abad    

pertama Masihi, dan yang lain berpendapat ia 

ditulis sekitar 80-an. Ini mencadangkan satu 

tarikh di antara 60 dan 70 Masihi. 

 

GAMBARAN KESELURUHAN 

Berdasarkan pada Injil Markus tetapi dikembangkan melalui penelitian yang cermat (1:1-4), Injil Lukas 

adalah satu-satunya Injil yang mempunyai sambungan (Kisah Para Rasul), yang membawa mesej  

Yesus dari Yerusalem ke Roma, menekankan bahawa ia adalah untuk semua orang di mana sahaja.  

Lukas 

Injil untuk Semua 

 In

jil Y

e

s

u

s

 K

ris

tu

s

 

38 

  

 

 

Nain 

Salim 

Nasaret 

Kana ?Gergesa 

Betsaida-Julias 

Korazin 

Kapernaum 

       Tiberias 

 Tasik 

Galilea 

 Tasik 

Huleh 

Kaisarea 

Filipi 

Gn. Hermon 

Gn. Ebal   Sebaste 

(Samaria) 

Sikhar 

Gn. Gerizim 

Efraim 

batu 

Betfagi 

Betania 

Betlehem 

Yerusalem 

Y U D E A  

P E R E A  

S A M A R I A 

D E K A P O L I S 

G A L I L E A 

Efraim 

km 

Kehidupan dan Pelayanan Yesus  

Selain daripada masa-Nya di Mesir ketika 

masih bayi, Yesus menghabiskan hampir 

seluruh hidup-Nya di Palestin. Sebagai 

seorang pengkhotbah yang mengembara, 

Dia meluangkan tempoh masa awal ini di 

Galilea dan sekitarnya, melakukan        

perjalanan sekali setahun ke Yerusalem 

untuk Paskah, dan melakukan pelayanan 

sepanjang perjalanan. Akhirnya Dia tahu 

bahawa tiba masanya untuk melakukan 

perjalanan ke selatan untuk kali terakhir. 

 

1     Lahir di Betlehem 

2    Membesar dan bekerja di Nazaret 

3    Dibaptis oleh Yohanes Pembaptis  

      di Sungai Yordan 

4    Godaan di padang gurun 

5    Mengubah air menjadi air anggur di  

      Kana – mukjizat yang pertama 

6    Ditolak di tempat asal-Nya 

7    Di Laut Galilea – memanggil murid- 

       murid-Nya yang pertama 

8    Diurapi oleh seorang wanita yang 

       berdosa 

9    Menyembuhkan dan mengajar di  

       sekitar Laut Galilea 

10   Menenangkan ribut di Laut Galilea 

11    Dua belas murid diutus 

12    Mengembara di sekitar daerah Galilea  

        – mengajar, mukjizat penyembuhan 

13    Pengakuan Petrus bahawa Kristus  

       adalah Tuhan, Yesus meramalkan  

       kematian-Nya 

14   Yesus dipermuliakan 

15    72 murid diutus 

16   Membangkitkan Lazarus dari kematian 

17   Melakukan perjalanan terakhir ke  

       Yerusalem 

18   Membawa murid-murid menyendiri  

       untuk menjelaskan sekali lagi bahawa  

       Dia akan menggenapi nubuatan  

       Perjanjian Lama 

19   Di Yerikho – menyembuhkan orang  

       buta, bertemu Zakheus 

20  Memasuki Yerusalem, diisytiharkan  

       sebagai raja 

21   Peristiwa minggu terakhir Yesus  

       diungkapkan 

22   Selepas kebangkitan-Nya, Dia  

       menampakkan diri kepada para 

       pengikut-Nya di Yerusalem dan di  

       Tasik Galilea 

23   Diangkat ke syurga dari Bukit Zaitun 

Lukas 39 

  

40 

1  

AHAD 

 

Yesus masuk ke kota 

melalui Pintu Gerbang 

Emas, dengan menaiki 

seekor keldai. Disambut 

oleh orang ramai sebagai 

Mesias 

 

Matius 21:1-11 

Markus 11:1-11 

Lukas 19:28-44 

Yohanes 12:12-19 

Minggu Terakhir Yesus  

2  

ISNIN 

 

Yesus mengusir para 

pengurup wang dan 

penjual dari halaman 

Bait Suci 

 

Matius 21:12-17 

Markus 11:12-19 

Lukas 19:45-48 

3  

SELASA 

 

Mengajar di Bait Suci. Di 

Betania seorang wanita 

mengurapi-Nya Dzmembuat 

persiapan untuk pengebu-

miandz. Yudas bersetuju 

untuk menyerahkan Yesus 

kepada para imam 

 

Matius 26:6-16 

Lukas 22:1-6 

Yohanes 12:1-8 

4  

RABU 

 

Hari yang tenang 

bersama dengan  

sahabat-sahabat di 

Betania 

5  

KHAMIS 

 

Makan malam terakhir: Yesus  berkongsikan 

jamuan paskah yang terakhir bersama murid-

murid-Nya 

 

Matius 26:17-30 

Markus 14:12-26 

Lukas 22:7-38 

 

Yesus bergumul dalam doa untuk menerima 

penderitaan yang akan dihadapi-Nya 

 

Matius 26:36-46 

Markus 14:32-46 

Lukas 22:39-46 

 

Dikhianati oleh Yudas, ditangkap oleh tentera 

 

Matius 26:47-56 

Markus 14:43-52 

Lukas 22:47-53 

Yohanes 18:1-4 

Hari-hari terakhir Yesus dihabiskan di Yerusalem dalam 

minggu Paskah. Dia melakukan perjalanan ke Yerusalem, 

mengetahui bahawa Dia akan mati di sana. 

Lembah Hinom: tempat 

pembuangan sampah di 

Kota Yerusalem 

? Ruang atas 

(secara tradisi: 

tidak dapat 

dipastikan ) 

 

5 6 

Rumah  

Kaifas 

Istana  

Herodes 

Kolam 

Siloam 4 

  

Lukas 41 

6  

JUMAAT 

 

Petrus menyangkal 

mengenali Yesus 

 

Matius 26:69-75 

Markus 14:66-72 

Lukas 22:54-62 

Yohanes 18:15-18, 25-27 

 

Yesus dibicarakan di Majlis 

Agama, dituduh melafazkan 

kekufuran 

 

Matius 26:57-58 

Markus 14:53-65 

Lukas 22:63-71 

Yohanes 18:19-24  

Jenazah Yesus dimakam-

kan dan dikuburkan 

dalam sebuah makam 

yang baru 

 

Matius 27:57-66 

Markus 15:42-47 

Lukas 23:50-56 

Yohanes 19:38-42 

Dibawa kepada Pilatus, 

Gabenor Romawi, dibicarakan 

dan dijatuhkan hukuman mati 

 

Matius 27:11-26 

Markus 15:1-15 

Lukas 23:1-25 

Yohanes 18:28-19:16 

 

Yesus diseksa, dibawa ke 

Golgota, disalibkan dan mati 

 

Matius 27:27-56 

Markus 15:16-41 

Lukas 23:26-49 

Yohanes 19:17-37 

7  

SABTU 

 

Hari Sabat – hari  

istirehat orang 

Yahudi 

8  

AHAD 

 

Kristus yang telah bangkit  

dilihat oleh Maria Magdalena, 

kemudian oleh murid-murid-Nya 

 

Matius 28:1-20 

Markus 16:1-18 

Lukas 24:1-49 

Yohanes 20:1-23 

6 6 

Taman 

Getsemeni 

Bukit 

Zaitun 

Kolam 

Betesda 

Menara 

Antonia 

Pintu 

Gerbang 

Emas 

Bait  

Suci 

Golgota 

Taman 

Pemakaman 

Lembah 

Kidron 

  

42 

 

5:1-16  Yesus memanggil murid-murid-Nya 

yang pertama dan meneruskan       

pelayanan-Nya 

5:17-6:11  Pertikaian Yesus dengan para         

pemimpin Yahudi 

6:12-49  Yesus memilih dua belas murid dan 

memberi perintah kepada mereka 

7:1-8:56  Beberapa mukjizat dan perumpamaan 

Yesus 

9:1-9  Yesus mengutus dua belas murid-Nya 

untuk mengumumkan kedatangan 

kerajaan Allah 

9:10-17  Mukjizat memberi makan 5,000 orang 

9:18-27  Pengakuan Petrus bahawa Yesus   

adalah Mesias, dan Yesus meramalkan 

penderitaan dan kematian-Nya 

9:28-36  Yesus dipermuliakan 

9:37-43  Yesus menyembuhkan seorang budak 

lelaki yang dirasuk oleh roh jahat 

9:44-50  Yesus mengajar murid-murid-Nya   

tentang kematian-Nya yang akan   

datang, dan tentang kebesaran di  

kerajaan Allah 

 

Dari Galilea ke Yerusalem 

9:51-62  Yesus memulakan perjalanan-Nya      

ke Yerusalem; mengikuti-Nya adalah 

mahal 

10:1-24  Yesus mengutus 72 murid untuk 

mengumumkan kedatangan kerajaan 

Allah 

Dari Syurga ke Betlehem 

1:1-4  Pengenalan Lukas untuk karyanya 

1:5-25  Mesej Allah kepada Zakharia tentang 

kelahiran Yohanes Pembaptis 

1:26-56  Mesej Allah kepada Maria tentang 

kelahiran Yesus dan nyanyian pujian 

Maria 

1:57-80  Kelahiran Yohanes Pembaptis dan 

nyanyian Zakharia 

2:1-20  Kelahiran Yesus dan pujian para    

gembala 

2:21-38  Simeon dan Hana bertemu dengan 

Yesus di Bait Suci 

 

Dari Betlehem ke Galilea (dan Pelayanan 

Yesus di Galilea) 

2:39-40  Keluarga Yesus kembali ke Galilea 

2:41-52  Yesus mengunjungi Bait Suci dan 

mengejutkan para pemimpin agama 

3:1-20  Pelayanan persediaan Yohanes     

Pembaptis 

3:21-22  Yesus dibaptis oleh Yohanes dan   

diperkenankan oleh Allah 

3:23-28  Salasilah Yesus dari Adam, anak Allah  

4:1-13  Yesus mengatasi godaan Iblis di     

padang gurun 

4:14-30  Mesej dan penolakan Yesus di        

Nazaret 

4:31-44  Pelayanan penyembuhan dan 

khotbah Yesus 

GARIS BESAR – LUKAS 

  

Lukas 43 

10:25-37  Perumpamaan tentang orang Samaria 

yang baik 

10:38-42  Yesus melawat Maria dan Marta di 

Betania 

11:1-13:35  Perumpamaan dan pengajaran dalam 

perjalanan ke Yerusalem 

14:1-24  Yesus menyembuhkan pada hari     

Sabat dan mengajar di rumah orang 

Farisi 

14:25-35  Pengorbanan untuk mengikut Yesus 

15:1-31  Perumpamaan tentang sukacita Allah 

apabila Dzyang hilangdz ditemukan 

16:1-31  Perumpamaan tentang bahaya 

kekayaan 

17:1-10  Pengajaran mengenai iman dan     

pelayanan dalam kerajaan Allah 

17:11-19  Yesus menyembuhkan sepuluh orang 

pesakit kusta 

17:20-37  Pengajaran mengenai kedatangan 

kerajaan Allah 

18:1-14  Perumpamaan Yesus tentang doa  

18:15-17  Yesus menyambut kanak-kanak dan 

memberkati mereka 

18:18-30  Pengajaran mengenai pemuridan dan 

kekayaan 

18:31-34  Yesus memberitahu murid-murid-Nya 

tentang penderitaan dan kematian-

Nya 

18:35-43  Yesus menyembuhkan orang buta 

19:1-10  Zakheus bertemu Yesus dan            

diubahkan 

19:11-27  Perumpamaan tentang menunggu 

dan bekerja untuk kerajaan Allah 

19:28-44  Kemasukan kemenangan Yesus di 

Yerusalem dan meratapi kota itu 

19:45-48  Yesus mengusir para pedagang dari 

Bait Suci 

20:1-47  Pertikaian Yesus dengan para        

pemimpin Yahudi  

21:1-4  Yesus memuji seorang balu untuk 

persembahannya di Bait Suci 

21:5-38  Ajaran Yesus mengenai akhir zaman 

22:1-6  Yudas bersetuju untuk mengkhianati 

Yesus 

22:7-38  Yesus merayakan Paskah bersama 

murid-murid-Nya dan meramal        

penyangkalan Petrus 

22:39-53  Doa Yesus dan pengkhianatan di  

Bukit Zaitun 

22:54-62  Petrus menyangkal Yesus 

22:63-23:25    Yesus diadili dan dihukum mati,     

sementara Barnabas dibebaskan 

23:26-56  Penyaliban dan pemakaman Yesus 

 

Dari Yerusalem ke Syurga 

24:1-12  Makam yang kosong ditemui 

24:13-35  Yesus yang bangkit bertemu dengan 

dua orang murid dalam perjalanan    

ke Emaus 

24:36-49  Yesus bertemu murid-murid-Nya     

dan menugaskan mereka 

24:50-53  Kenaikan Yesus ke syurga 

  

Satu Injil Kebenaran 

Lukas memberitahu kita bahawa dia 

Dzmengkajidz fakta-fakta dengan teliti supaya 

pembaca dapat mengetahui Dzdengan pastinya 

perkara-perkara yang telah diajarkan kepada 

tuandz (1:1-4). Di mana sahaja kita dapat        

memeriksa perinciannya (sejarah, politik, sosial 

atau geografi), maklumat tersebut selalu luar 

biasa tepat, yang memberi kita keyakinan    

untuk mempercayai keseluruhan ceritanya. 

Secara khusus, Lukas menekankan penjelmaan 

dan kebangkitan dalam Injilnya, yang 

menginginkan kita mengetahui kebenaran 

tentang kedua-dua peristiwa ini sebagai satu 

asas yang teguh bagi iman kita. 

 

Satu Injil Penyertaan 

Dari awal hingga akhir, Lukas menunjukkan 

bahawa mesej Yesus adalah untuk semua 

orang. Pada awal Injilnya, dia menelusuri 

salasilah Yesus, bukan kepada Abraham      

seperti dalam Matius, tetapi kepada Adam 

(3:23-28), menunjukkan bahawa Dia telah   

datang untuk seluruh umat manusia. Orang 

Yahudi sukar memahami ini; jadi sementara 

Nazaret bergembira dengan tuntutan Yesus 

bahawa Dia telah datang untuk membawa 

kebebasan yang dijanjikan Allah (4:14-22), 

mereka dengan cepat berbalik melawan-Nya 

ketika Dia mengatakan ini termasuk orang 

bukan Yahudi (4:24-30).  

 

Dalam salah satu perumpamaan-Nya (10:29-37) 

Yesus dengan berani mengatakan bahawa 

mungkin ada orang Samaria yang baik (orang 

yang dibenci oleh orang Yahudi). Namun,   

Lukas juga turut melibatkan orang yang kaya 

dan berpengaruh, seperti Yohana dalam 8:3.  

Di akhir Injil ini, Yesus masih menekankan   

bahawa mesej-Nya adalah untuk Dzsemua  

bangsadz (24:47). 

 

Satu Injil Belas Kasihan 

Latar belakang Lukas sebagai seorang doktor 

tercermin dalam catatannya tentang banyak 

mukjizat penyembuhan Yesus dan belas kasihan-

Nya kepada mereka yang memerlukan, yang 

tercermin misalnya dalam kata-kata lembut-Nya 

kepada orang yang berpenyakit kusta (5:12-13). 

Lukas mempunyai satu penekanan yang kuat 

pada Yesus untuk menjangkau semua orang, 

terutama sekali mereka yang dipinggirkan oleh 

masyarakat: orang miskin (16:19-31; 21:1-4), orang 

terbuang (17:11-19; 18:9-14), kaum perempuan 

(7:36-50; 10:38-42) dan kanak-kanak (9:46-48; 

18:15-17).  Bahkan orang Farisi juga tidak dikecua-

likan oleh-Nya, walaupun ramai dari mereka yang 

meminggirkan-Nya, dan Dia sering makan        

bersama mereka (7:36-50; 11:37-54; 14:1-24). 

 

Satu Injil Roh 

Terdapat satu penekanan yang kuat dalam Injil 

Lukas (dan dalam Kisah Para Rasul) tentang 

pekerjaan Roh Kudus. Roh itu aktif, selepas    

hening selama berabad-abad, bahkan sebelum 

kelahiran Yesus (1:15,17,35,41,67; 2:25-27);        

tetapi setelah dipenuhi dengan Roh Allah pada 

pembaptisan-Nya (3:21-23), Yesus dapat memu-

lakan pelayanan yang diurapi oleh Roh seperti 

yang telah dinubuatkan oleh Yesaya (4:18-19). 

Yesus ditandai sebagai manusia Roh (10:21) yang 

mengatakan Allah ingin menunjukkan kemurahan 

dan kebaikan-Nya yang luar biasa dan             

memberikan Roh yang sama kepada semua anak-

anak-Nya (11:13).  

44 

TEMA KUNCI – LUKAS 

  

Lukas 45 

Satu Injil Yang Inklusif  

dipenuhi dengan pemungut cukai yang    

menerima rasuah, orang berpenyakit kusta 

yang ragu-ragu, para murid yang tidak      

mempunyai    kepastian dan kaum perempuan 

yang berfikiran tegas menyediakan bahan 

bacaan yang sesuai untuk mereka. Halaman-

halamannya tidak akan mematahkan semangat 

mereka, tetapi sebaliknya, ia mengundang 

mereka untuk   mencari tahu dengan lebih lagi. 

Bukan hanya itu, ada kitab lain untuk diikuti 

dengan kisah tentang penyertaan gereja awal: 

lihat Kisah Para Rasul. 

 

Injil untuk Kanak-kanak 

Pada zaman dahulu, kanak-kanak kurang di-

hargai.  Orang Yunani dan Romawi mengawal 

saiz keluarga mereka dengan meninggalkan 

anak-anak. Dari semua penginjil, Lukas mem-

berikan perhatian yang paling banyak kepada 

kanak-kanak (1:41, 44; 2:40-52; 9:46-48; 15:11-32; 

18:15-17); 9:47 mencadangkan bahawa sentiasa 

ada kanak-kanak di mana sahaja Yesus berada. 

 

Injil untuk yang Berfikiran Kritikal 

Kejujuran Lukas membuatnya menarik bagi 

yang skeptikal dan kritikal. Gambarannya      

tentang Yesus menonjol dengan latar belakang 

agama yang lusuh dan dangkal. Dia menunjuk-

kan bagaimana iman kita harus mempengaruhi 

pengendalian wang dan harta benda kita.     

Seperti watak-watak dalam beberapa perumpa-

maan, kita semua adalah pengurus, hamba 

yang menjaga harta tuan kita (12:42; 16:1,3,8). 

 

Injil yang Komprehensif 

Tidak ada satu pun perihal Yesus yang menonjol 

dalam Injil ini. Lukas menekankan kemanusiaan 

Yesus (misalnya Dia sering berdoa) tetapi juga 

menggambarkan Dia sebagai Anak Allah 

(1:32,35; 4:41; 10:22). Yesus adalah penyelamat, 

kata yang digunakan untuk raja-raja, tuhan-

tuhan, doktor-doktor dan ahli falsafah. Dia   

adalah raja dalam keturunan Daud (1-2), 

seorang nabi tetapi juga hamba yang menderita 

seperti dalam Yesaya 53. 

 

Injil untuk yang Ingin Tahu 

Di era di mana kita terperangkap di antara     

skeptisisme dan perasaan ingin tahu, penyelidi-

kan serius yang dilakukan oleh Lukas adalah alat 

yang paling berkuasa untuk memperkenalkan 

orang yang ingin tahu kepada Yesus. Lukas 

memuatkan banyak perumpamaan yang      

terkenal seperti anak lelaki yang hilang (15:11-

32). Kisah-kisah yang nampaknya sederhana ini 

mengandungi kebenaran yang mendalam      

tentang Yesus, Allah dan umat manusia.  

 

Injil untuk yang Berwaspada 

Pada hari ini ramai yang percaya bahawa    

Kekristianan tidak mempunyai banyak ruang 

untuk mereka yang tidak serasi. Injil Lukas, yang 

Lukas menulis sebuah Injil yang inklusif – termasuklah lelaki dan perempuan,   

kaya dan miskin, orang Yahudi dan bukan Yahudi. 

Kanak-kanak Nepal, di pergunungan  

Himalaya. 

  

Kesungguhan untuk Bertumbuh 

Yesus adalah manusia sempurna yang 

Dzsemakin membesar dan bijaksana ... diredai 

Allah dan manusiadz (2:52) – iaitu, secara      

intelektual, rohani dan sosial. Allah mahu kita 

bertumbuh dalam setiap dimensi ini juga dan 

tidak menjadi tidak seimbang, seperti orang 

Farisi. 

 

Kesungguhan untuk Roh 

Jika Yesus memerlukan Roh Allah untuk hidup 

dan melayani, apatah lagi kita. Yesus berkata 

bahawa Allah adalah Bapa yang baik yang 

memberikan Roh kepada mereka yang 

meminta daripada-Nya (11:13) untuk memban-

tu mereka dalam keperluan mereka (12:11-12). 

Kekufuran terhadap Roh – iaitu menentang 

pekerjaan-Nya – adalah berbahaya (12:10). 

 

Kesungguhan untuk Berdoa 

Doa mempunyai tempat yang utama dalam 

kehidupan Yesus, terutama pada saat-saat 

yang penting (3:21; 5:16; 6:12; 9:28-29; 11:1; 

22:39-46). Dia mengajar para murid-Nya untuk 

berdoa (11:1-4) dan menggariskan pentingnya 

tidak berputus asa dalam doa (11:5-13; 18:1-5). 

Kita memerlukan semangat yang sama pada 

hari ini, mengetahui bahawa kita tidak dapat 

melakukan apa-apa tanpa pertolongan Bapa 

kita. 

 

Kesungguhan untuk yang Hilang 

Sementara orang Farisi suka menghabiskan masa 

dengan Dzyang ditemukandz, Yesus Dzdatang untuk 

mencari dan menyelamatkan orang yang 

hilangdz (19:10), kerana menemukan yang hilang 

membawa sukacita yang besar, seperti perumpa-

maan tentang domba yang hilang, wang yang 

hilang dan anak lelaki yang hilang (15:1-32). Yesus          

memanggil kita, bukan untuk menghabiskan  

seluruh waktu kita dengan Dzyang ditemukandz, 

tetapi untuk pergi dan mencari Dzyang hilangdz, 

sama seperti Dia mengutus murid-murid-Nya  

untuk melakukannya (9:1-6; 10:1-2). 

 

Kesungguhan untuk yang Tidak Dikasihi 

Yesus mencontohkan pentingnya mengasihi 

yang tidak dikasihi, menjangkau orang yang 

dihindari oleh orang Farisi – orang berdosa, 

pemungut cukai, pelacur – dan menyuruh para 

pengikut-Nya untuk melakukan perkara yang 

sama (14:12-14). Kasih Allah adalah untuk semua 

orang, dan demikian jugalah kita. Jika kita 

mendapati diri kita hanya meluangkan masa 

dengan orang yang Dzbaikdz, kita sebenarnya tidak 

jujur dengan panggilan Yesus. 

 

Kesungguhan untuk Belajar 

Lukas menulis Injilnya supaya Teofilus, dan yang 

lain, Dztahu dengan pastinya perkara-perkara yang 

telah diajarkandz (1:4). Sekadar percaya kepada 

Yesus tidak cukup; kita memerlukan asas yang 

teguh tentang kebenaran-Nya dalam hidup kita, 

membiarkannya mencabar dan mengubah kita 

(6:46-49). Lukas secara spesifik menarik            

perhatian pada bahagian upacara keagamaan 

(5:33-6:5; 11:37-53) dan wang (12:13-34; 16:19-31; 

18:18-30), yang kedua-duanya sangat penting 

untuk orang Farisi, sebagai bahagian perubahan 

penting bagi pengikut-pengikut Yesus.  

46 

APLIKASI UNTUK HARI INI – LUKAS 

DzJangan takut! Aku membawa kepadamu 

berita baik yang akan memberikan 

sukacita besar kepada seluruh umat.dz 

(Lukas 2:10) 

  

Lukas 47 

Amalan Yesus 

 

DzDoa Bapa Kamidz 

Matius 6:9-13; 

Lukas 11:1-4 

 

Berdoa kepada Bapa-Nya 

Matius 6:9; 

Markus 14:36; 11:25-26; 14:19; 

Lukas 23:46; 24:30; 

Yohanes 11:41-42; 12:27-28;  

17:1-26 

 

Berdoa seorang diri 

Matius 14:23; 

Markus 1:35; 

Lukas 5:1; 9:18 

 

Berdoa untuk orang lain 

Lukas 22:32; 

Yohanes 17:6-26 

Roma 8:34; 

Ibrani 7:25 

 

Berdoa bagi kanak-kanak 

Matius 19:13 

 

Berdoa untuk orang yang 

menganiaya-Nya 

Lukas 23:34 

 

Doa kesyukuran 

Matius 11:25-26; 14:19; 26:26-27; 

Yohanes 11:41 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berdoa Sewaktu atau    

Sebelum Peristiwa-peristiwa 

Utama 

 

Berdoa pada pembaptisan-Nya 

Lukas 3:21-22 

 

Berdoa sebelum memilih para 

rasul 

Lukas 6:12-13 

 

Berdoa sebelum Dia diper-

muliakan  

Lukas 9:28-29 

 

Berdoa di Getsemani 

Matius 26:36-46; 

Ibrani 5:7 

Doa-doa Yesus Kristus 

Tujuh Ucapan dari Salib 

 

Kira-kira jam kesembilan, Yesus 

berseru dengan suara yang 

lantang, DzEli, Eli, lama sabakh-

tani?dz maksudnya DzYa Allah-Ku, 

ya Allah-Ku, mengapa Engkau   

tinggalkan Aku?dz 

Matius 27:46 

 

Yesus berkata, DzYa Bapa,     

ampunilah mereka kerana 

mereka tidak tahu apa yang 

dilakukan mereka.dz 

Lukas 23:34 

 

Yesus menjawab [kepada    

penjahat di atas kayu salib], 

DzSesungguhnya Aku berkata 

kepadamu, pada hari ini juga 

engkau akan bersama-Ku     

dalam Firdaus.dz 

Lukas 23:43 

 

Yesus berseru dengan kuat, 

DzYa Bapa, Aku menyerahkan 

roh-Ku ke dalam tangan-Mu!dz  

Lukas 23:46 

 

Apabila Yesus melihat ibu-Nya 

dan murid-Nya yang dikasihi 

berdiri di situ, Dia pun berkata 

kepada ibu-Nya, DzLihat, itulah 

anakmu.dz Kepada murid-Nya 

Dia berkata, DzLihatlah ibumu.dz  

Yohanes 19:26-27 

 

Selepas itu, Yesus mengetahui 

bahawa segala-galanya telah 

berlaku sebagaimana tersurat 

dalam Kitab Suci, lalu berkata, 

Dz

Aku dahaga.dz 
Yohanes 19:28 
 
Setelah Yesus menerima air 
anggur masam itu, Dia berkata, 
DzSudah selesai.dz Kemudian Dia 
menundukkan kepala lalu    
menyerahkan roh-Nya. 
Yohanes 19:30 
  
RINGKASAN 
 
Kitab Wahyu bermula dengan pengisytiharan 
tentang kebesaran Allah (1:4-8) dan satu      
keterangan mengenai penglihatan yang 
diterima oleh penulis, rasul Yohanes (1:1-3,9-
18). Kristus yang telah bangkit memerintahkan 
Yohanes untuk menuliskan penglihatan itu, 
dan menghantar surat kepada tujuh gereja, 
dengan memberikan mesej amaran dan       
galakan yang spesifik (1:19-3:22). 
  
Seterusnya Yohanes diberi satu gambaran 
mengenai penyembahan di syurga (4:1-11). Di 
pusat penyembahan ini adalah Kristus Anak 
Domba (5:6), yang dipuji kerana kematian-Nya 
sebagai korban telah memberi kuasa kepada-
Nya untuk membuka gulungan naskhah yang 
mengandungi tujuan Allah untuk masa      
hadapan (5:1-5,7-14). Apabila materai gulungan 
itu dibuka, peristiwa-peristiwa yang dahsyat 
berlaku sebagai amaran akan penghakiman 
Allah yang akan datang (6:1-17). Bagaimana-
pun, umat Allah akan ditandai untuk menjaga 
mereka melalui kedahsyatan ini (7:1-8; 9:4) 
sehingga mereka akan memuji Allah (7:9-17). 
Apabila materai yang terakhir dipecahkan 
(8:1), satu lagi rangkaian peristiwa mengerikan 
berlaku ketika tujuh malaikat meniup tujuh 
sangkakala (8:2-11:19). 
  
Penglihatan Yohanes diteruskan dengan satu 
adegan konflik antara umat Allah dan Iblis (12:1
-18). Yohanes melihat dua binatang yang     
mewakili kuasa kejahatan Iblis (13:1-18),       
sementara umat Allah dijaga dengan selamat 
(14:1-5). Tiga malaikat (14:6-11) membawa 
mesej Allah tentang penghakiman (14:14-20). 
Tujuh wabak terakhir dibawa oleh tujuh      
malaikat lagi (15:1-16:21), sebelum kerajaan Iblis, 
yang disebut sebagai Babel, dibawa  kepada 
penghakiman (17:1-18:24). Ini membawa kepada 
nyanyian segala puji bagi Allah di syurga (19:1-10) 
sebelum satu peperangan terakhir yang besar di 
antara syurga dan Iblis (19:11-21). Akhirnya,   
orang benar dan orang jahat akan menerima 
penghakiman mereka (20:1-15). Dalam adegan 
yang terakhir, Yohanes melihat kemuliaan langit 
baru dan bumi baru (21:1-22:5). Kitab Wahyu    
berakhir dengan satu dorongan untuk bersiap 
sedia bagi kedatangan Yesus (22:7-21). 
 
Penulis 
Penulis menyebut dirinya Yohanes (1:1; 22:8) dan 
berada dalam pembuangan di pulau Patmos 
(1:9). Ramai yang percaya dia adalah rasul       
Yohanes, penulis Injil dan tiga surat, walaupun 
dalam tulisan-tulisan ini namanya tidak disebut-
kan. 
 
Tahun Penulisan 
Kebanyakan sarjana berpendapat bahawa kitab 
ini ditulis sekitar 95 M, semasa penganiayaan 
kaisar Romawi Domitia terhadap orang Kristian. 
Yang lain berpendapat pada 69 M, sejurus 
selepas pemerintahan Nero. 
 
Latar Belakang 
Kitab Wahyu ditulis kepada tujuh gereja di Asia 
Kecil (sekarang Turki barat, 1:4). Ada yang      
menderita penganiayaan kerana iman mereka 
dalam Yesus Kristus (misalnya 2:3,10,13), yang 
lain berhadapan dengan ajaran sesat (misalnya 
2:2,14-15,20-25), yang lain hanya suam-suam kuku 
dalam Kekristianan (misalnya 3:1-3, 15-18). 
138 
GAMBARAN KESELURUHAN 
Adakah Allah mampu mengalahkan kejahatan? Kitab Wahyu menjawab Dzyadz, dengan memberikan 
para pembacanya pandangan tentang apa yang sedang berlaku di sebalik tabir sejarah dunia: Kristus 
yang bangkit berada di atas takhta dan sedang bekerja untuk membawa kerajaan-Nya yang mulia ke 
bumi.  
Wahyu 
Kemenangan Kristus  
N
u
b
u
a
ta
n
 
  
Wahyu 139 
 
GARIS BESAR – WAHYU 
Pengenalan 
1:1-3  Pengenalan kepada wahyu Yohanes 
1:4-8  Salam Yohanes kepada tujuh gereja 
1:9-20  Penglihatan Yohanes tentang 
Kristus yang telah bangkit 
 
Surat dari Kristus Kepada Tujuh Gereja  
di Asia 
2:1-7  Mesej kepada gereja di Efesus 
2:8-11  Mesej kepada gereja di Smirna 
2:12-17  Mesej kepada gereja di Pergamus 
2:18-29  Mesej kepada gereja di Tiatira 
3:1-6  Mesej kepada gereja di Sardis 
3:7-13  Mesej kepada gereja di Filadelfia 
3:14-22  Mesej kepada gereja di Laodikia 
 
Penglihatan Yohanes Tentang  
Penyembahan di Syurga 
4:1-11  Seluruh syurga menyembah di      
sekitar takhta Allah 
5:1-14  Gulungan naskhah tujuan Allah      
dan penyembahan Anak Domba 
 
Kedatangan Penghakiman Allah 
6:1-17  Pembukaan enam materai yang    
pertama dan amaran tentang 
penghakiman 
7:1-8  Umat Allah ditandai dengan         
materai Allah sendiri 
7:9-17  Pujian orang banyak di syurga 
8:1  Materai ketujuh dibuka dan syurga 
menjadi senyap sunyi 
8:2-11:19  Tujuh sangkakala mengumumkan 
penghakiman Allah 
12:1-17  Konflik antara Iblis dan umat Allah 
13:1-18 Kata-kata kufur dan penipuan dua 
binatang 
14:1-5  Nyanyian dan kesucian 144,000 
14:6-20  Mesej penghakiman Allah             
kepada bumi 
15:1-16:21  Tujuh malaikat membawa tujuh      
wabak dalam tujuh mangkuk 
17:1-18:24  Penghakiman Babel yang jahat 
 
Kemenangan Kristus 
19:1-10  Seruan pujian dari syurga 
19:11-21  Kedatangan Kristus dan                 
peperangan besar 
20:1-15  Kekalahan mutlak Iblis dan     
penghakiman orang benar              
dan fasik 
21:1-22:5  Kemuliaan ciptaan baru 
22:6-21  Kesimpulan dan dorongan untuk 
bersiap sedia bagi kedatangan 
Kristus 
  
140 
Kemenangan dan Kedaulatan Anak  
Domba 
Kristus adalah Peribadi yang telah memastikan 
kemenangan Allah ke atas kuasa-kuasa Iblis 
dan kini duduk di atas takhta bersama Allah 
(5:13; 11:15). Dalam adegan pertama 
penglihatan Yohanes, Dia muncul sebagai  
Peribadi yang menakjubkan (1:10-16) yang 
mempunyai kuasa ke atas kematian dan alam 
maut (1:18). Kemudian, Dia muncul sebagai 
Anak Domba di tengah-tengah takhta Allah, 
yang mampu membuka materai gulungan 
yang berisi tujuan Allah bagi dunia (5:5-10). 
Kemudian Dia adalah pahlawan yang gagah, 
yang memimpin tentera Allah menuju          
kemenangan (19:11-20). Sumber kuasa dan 
kewibawaan Kristus adalah kematian-Nya   
sebagai korban dan kebangkitan-Nya (1:5,18; 
5:9-10,12). 
Rancangan Iblis 
Yohanes menunjukkan kepada para pembaca-
nya bahawa kejahatan yang mereka sedang 
hadapi bukan sekadar manusia, tetapi roh-roh 
jahat. Kejahatan di dunia adalah satu serangan 
terhadap Allah dan umat-Nya oleh Iblis. Iblis ada-
lah sumber ajaran palsu dan penganiayaan yang 
mengancam kehidupan gereja (2:9,13,24; 3:9) dan 
bertanggungjawab untuk menipu bangsa-bangsa 
(20:3,7-10). Dia dilambangkan sebagai naga (12:3-
9; 20:2) yang ingin menggagalkan tujuan Allah 
dengan menyesatkan manusia (12:9). Konco-
konconya digambarkan dengan cara yang 
menakutkan: binatang yang mengerikan (13:1-18), 
satu pasukan tentera yang besar (20:8-9), dan 
kota yang mabuk dengan darah saksi Yesus dan 
orang Kristian yang salih (17:3-6). 
 
 
TEMA KUNCI – WAHYU 
ITALIA 
TRASIA 
Surat-Surat Kepada Tujuh Gereja 
 
Surat-surat yang ditulis kepada tujuh gereja dalam kitab 
Wahyu muncul dalam urutan bagaimana seorang utusan 
yang mengembara dari pulau Patmos akan menyerahkannya. 
GALATIA 
ASIA 
MESIR 
Tarsus 
Antiokha 
Yerusalem 
MISIA 
LIDIA 
CARIA 
Troas 
Assos 
Pegamum 
Tiatira 
 Sardis 
 Filadelfia 
 Laodikia 
 Kolose 
Miletus 
 Efesus 
 Smirna 
Lesbos 
Patmos 
Chios 
  
Wahyu 141 
Penghakiman Allah 
Kebanyakan imej dalam Wahyu menunjuk  
pada penghakiman Allah terhadap rancangan 
jahat Iblis. Di bahagian utama penglihatan  
Yohanes, satu rangkaian malapetaka yang 
dahsyat berlaku ketika tujuh materai pada 
gulungan naskhah Allah dibuka (6:1-8:1), tujuh 
malaikat meniup tujuh sangkakala (8:6-11:19), 
dan tujuh mangkuk kemurkaan Allah dicurah-
kan sebagai wabak di bumi (15:1-16:21). Semua 
peristiwa ini muncul sebagai amaran tentang 
penghakiman Allah yang muktamad, yang       
berlaku dengan ketujuh dari setiap rangkaian  
(8:1-5; 11:15-19; 16:17-21). Namun, Yohanes 
secara jelas menambahkan bahawa umat 
manusia tidak bertaubat dari dosa-dosa    
mereka (9:20; 16:9,11). Dalam penghakiman 
yang terakhir, Iblis ditangkap dan dihumban ke 
lautan api (19:20; 20:10). Semua yang telah 
mengikutinya juga dimusnahkan (14:6-11, 19-20; 
19:21; 20:11-15). Kemusnahan yang kekal ini 
disebut sebagai kematian kedua (2:11; 20:6), 
tetapi juga dilihat sebagai lautan api (14:10; 
19:20; 20:10,14). Setelah dihancurkan, Iblis dan 
konco-konconya tidak lagi dapat mengancam 
kerajaan Allah. 
 
Upah Kesetiaan 
Kitab Wahyu memberikan gambaran tentang 
ganjaran yang akan Allah berikan kepada umat-
Nya yang setia: 
• Penyelamatan daripada pancaroba yang 
dahsyat (3:10; 7:14) 
• Kehidupan yang kekal bersama Allah    
dalam ciptaan baru-Nya (misalnya 2:7,10; 
7:15-17; 21:1-22:5) 
• Jubah yang bersih, melambangkan       
kesucian  (3:5; 7:14) 
• Kewibawaan dalam kerajaan Allah (2:26-
27; 3:21; 20:4). 
 
Gereja Allah yang setia dilihat sebagai pengantin 
Kristus (19:7-9; 21:9) yang akan hidup bersama 
selama-lamanya di dunia baru Allah, di mana 
langit dan bumi disatukan (21:1-3)! 
Seorang utusan dari  Yohanes yang dalam pengasingan di Patmos akan menyeberang ke Efesus dan kemudian 
mengambil jalan memutar. Tujuh gereja tersebut disenaraikan mengikut urutan yang akan dikunjunginya. 
Efesus 
Kota terkemuka di wilayah Romawi di Asia. Paulus tinggal   di 
sana mengajar selama 2 tahun dalam perjalanan misinya yang 
ketiga. Suratnya kepada jemaat di Efesus ditujukan terutama 
kepada gereja di sana. Menurut tradisi, Yohanes menghabis-
kan hari-hari terakhirnya di sana. Reruntuhan yang luas telah 
digali di sana. 
Smirna 
Izmir moden, bandar utama dan pelabuhan di pantai  
barat Turki.  Tinggalan paling penting dari zaman  
Romawi ialah Forum, yang digambarkan di sini.                 
Di Smirna sekitar 155 M inilah uskup tua Polycarp        
menolak untuk menyangkal nama Kristus dan mati syahid. 
  
142 
Wahyu penuh dengan simbolisme yang kaya 
dan imej-imej yang aneh. Ramai orang telah 
mencuba untuk menggunakan kitab ini untuk 
membuat garis waktu untuk masa hadapan 
dunia ini. Namun, penglihatan Yohanes tidak 
mengikut urutan kronologi, dan kebanyakan 
imej ini hanyalah cara yang berbeza untuk  
berbicara mengenai realiti yang sama. Tujuan 
Wahyu bukanlah untuk memberikan jadual 
bagi rancangan Allah, tetapi untuk mendorong 
orang Kristian yang sedang mengalami       
kesukaran dan penganiayaan. 
 
Kuasa Allah 
Mesej utama kitab Wahyu adalah kepastian 
kuasa Allah untuk mengalahkan kuasa-kuasa 
kejahatan dan mewujudkan ciptaan baru-Nya. 
Para pembaca Yohanes sedang menghadapi 
waktu yang sukar, dan mereka mungkin mula 
tertanya-tanya jika Allah benar-benar mampu 
menyelamatkan mereka. Wahyu menunjukkan 
bahawa dengan kematian dan kebangkitan-Nya, 
Yesus Kristus mempunyai kuasa dan kewibawaan 
atas semua kuasa lain di dunia (lihat 1:5,17-18; 
3:21; 5:9; 19:13). Walaupun Iblis kelihatan sangat 
berkuasa, tetapi ia sudah dikalahkan oleh Yesus, 
dan akan segera dimusnahkan sepenuhnya. Pada 
masa-masa yang sukar dan membingungkan, 
sangat penting untuk diingat bahawa takhta 
alam semesta diduduki oleh Allah dan Anak  
Domba, Yesus Kristus (4:1-5:6; 11:15). 
 
Kesabaran Kristian 
Sehingga kuasa Allah akhirnya dinyatakan, orang 
Kristian harus bersabar. Dalam surat-surat     
kepada gereja-gereja, Yesus mendorong umat-
Nya untuk terus setia kepada-Nya dan bertahan 
dalam pencubaan (2:3,10,25-26; 3:2-3). Orang  
Kristian harus bertahan dengan penuh kesabaran 
dalam bencana dan penghakiman yang ditimpa-
APLIKASI UNTUK HARI INI – WAHYU 
Pegamus 
Runtuhan kota kuno terletak di dataran 
tinggi di atas bandar Bergama moden. 
ǮTempat takhta Iblisǯ mungkin merujuk  
kepada Altar besar Zeus yang menghadap 
ke kota. Pergamus juga merupakan 
pangkalan rasmi kultus pemujaan kaisar,    
dan pusat penyembuhan yang terkait 
dengan Kuil Asclepius. 
Tiatira 
Sebuah pusat perdagangan di jalan timur, sekarang 
kota kecil Akhisar. Kota ini terkenal dengan 
pewarna ungunya. Lidia, yang berniaga bahan 
celup dan yang ditemui Paulus di Filipi (KPR 16:14) 
berasal dari Tiatira. Seorang wanita yang  
berperanan memimpin ahli gereja menjauh dari 
iman mereka dan maksiat; pengaruh jahatnya 
memjadikannya mendapatkan gelaran Izebel  
dalam surat itu. 
  
Wahyu 143 
DzKami bersyukur kepada-Mu, Ya Tuhan,  
Allah Maha Kuasa; yang ada sekarang,  
yang ada dahulu dan yang akan datang. 
Kerana Engkau telah melaksanakan  
kuasa-Mu yang besar lalu memerintah.dz 
(Wahyu 11:17) 
kan ke atas dunia (13:10; 14:12), supaya mereka 
akan menjadi sebahagian daripada kumpulan 
besar orang  yang menyembah di sekeliling 
takhta Allah (7:9-17; 14:1-5; 15:2-4). Kita           
diingatkan bahawa Kristus akan segera      
membawa kerajaan-Nya, jadi kita harus       
sentiasa bersiap sedia (22:7-20). Apabila      
penganiayaan, kesukaran atau kebingungan 
menimpa kita, kita harus ingat bahawa Allah 
telah berjanji untuk membawa kita ke dalam 
kerajaan-Nya yang mulia, jika kita terus        
bertahan dengan penuh kesabaran. 
 
Pujian Abadi 
Kitab Wahyu diselingi dengan banyak sorakan 
pujian. Pujian diberikan kepada Allah oleh para 
malaikat, makhluk dan tua-tua di syurga       
(3:8-11; 5:9-12,14; 7:11-17; 11:15-18; 16:5-7; 19:1-8), 
kumpulan besar orang Kristian yang setia    
(7:9-10; 14:1-3; 15:2-4) dan bahkan seluruh     
ciptaan (5:13). Allah dipuji kerana sifat-Nya 
yang mulia (4:8,11; 7:12). Dan Anak Domba       
disembah untuk penyelamatan yang telah Dia 
capai (5:9-10, 12; 7:15-17).  Sorakan pujian yang 
besar ini adalah pengisytiharan tentang siapakah 
Allah itu (16:5-7) dan apa yang telah dilakukan-
Nya (11:15,17-18; 19:1-8), dan dipenuhi dengan 
sukacita, kasih dan kesyukuran. Sebagai orang 
Kristian, kita bergabung dalam simfoni pujian 
yang luar biasa ini kepada Allah kita yang agung! 
Sardis 
Ibu kota kerajaan kuno Lydia. Raja Sardis, Croesus, memiliki 
kekayaan legenda. Orang Yunani kemudiana menjajah wilayah 
ini. Tiang-tiang besar kuil Yunani masih tersisa di sana. Gimnasi-
um juga telah dibina semula; dan ahli arkeologi terkejut 
menemukan rumah ibadat Yahudi awal ini. 
Filadelfia. 
Sebuah pekan kecil di pinggir lembah yang luas yang       
menjadi tempat pertanian subur. Hari  ini kota Alasehir  
memperoleh  kemakmurannya dari sumber yang sama. 
ǮSebuah tiang di Bait Suci Allah-Kuǯ mungkin merujuk       
kepada kuil di atas bukit di  belakang kota. 
Laodikia 
Bandar makmur berhampiran Hierapolis dan Kolose di 
Lembah Lycus. Surat itu merujuk kepada beberapa 
faktor kemakmuran kota ini: bulu halus dan pengilap 
mata adalah dua produk kota itu, dan juga merupakan 
pusat perbankan. Air dari mata air panas di Hierapolis 
disalurkan ke Laodikia dan mereka tiba di kota itu  
Dzsuam-suam kukudz. 
Randy